Název kursu: Vybrané problémy sociologie vědy (četba textů)
Vyučující: PhDr. Martin Polášek (martin.polasek@ff.cuni.cz)
Forma kursu a časový rozvrh: 1/1 ZS
Forma atestace: Z
Požadavky k atestaci: referát (20-30 minut) k některému z probíraných textů a účast v diskusi
Obecná charakteristika kursu: Cílem kursu je především vyvolání diskuse o některých metodologických problémech vědy, zamyšlení účastníků kursu nad povahou jejich práce.
Kurs by měl mít výrazně seminární charakter ? vedoucí kursu poskytne účastníkům základní přehled, naznačí souvislosti, účastníci pak budou formou referátů a diskusí interpretovat vybrané texty. Cizojazyčné texty a texty v češtině, které budou čteny přímo v hodinách, poskytne vyučující. Texty v češtině určené k domácímu studiu a následné diskusi si účastníci kursu opatří sami, tyto jsou snadno dostupné v knihovně T. G. Masaryka v Jinonicích, v Národní knihovně a v Městské knihovně. Kurs předpokládá základní znalost angličtiny.
Doporučuji studentům vyšších ročníků.
Podrobný rozpis kursu:
Úvodní hodina (3.10.)
Seznámení se strukturou kursu, konkretizování průběhu a požadavků k atestaci, rozdělení referátů.
Edward H. Carr (17.10., budeme číst přímo v hodině, domácí příprava není nutná)
Historik a jeho fakta, in E. H. Carr / Co je historie? (Praha 1967), str. 9-32
Max Weber (24.10., 56 stran v češtině - referát připraví vyučující)
?Objektivita? sociálně vědního a sociálně politického poznání, in M. Weber / Metodologie, sociologie a politika (Praha 1998), str. 7-63
Karl Mannheim (31.10., 45 stran v češtině plus text čtený přímo v hodině, na který není nutná domácí příprava)
Sociologie vědění, in K. Mannheim / Ideologie a utopie (Bratislava 1991), str. 298-343
K tomu přímo v hodině Popperův text Sociologie poznání in K. R. Popper / Otevřená společnost a její nepřátelé II. (Praha 1994), kap. 23, str. 181-190
Gunar Myrdal (7.11., 21 stran v angličtině)
The Problem, The Role of Social Science, Biases in Research, The Role of Hidden
Valuations, Bringing the Valuations Out in the Open, in G. Myrdal / Objectivity in Social
Research (Middletown 1983), str. 3-5 a 39-56
Karl Raimund Popper (14.11., 34 stran v češtině plus text čtený přímo v hodině, na který není nutná domácí příprava)
Přehled některých základních problémů a O problému teorie vědecké metody, in K. R. Popper
/ Logika vědeckého bádání (Praha 1994), kap. I. a II., str. 3-37
K tomu přímo v hodině Popperův text Mají dějiny nějaký smysl? in K. R. Popper / Otevřená společnost a její nepřátelé II. (Praha 1994), kap. 25, str. 221-238
Paul Karl Feyerabend (21.11., 80 stran v češtině plus text čtený přímo v hodině, na který není nutná domácí příprava)
Druhý dialog, in P. K. Feyerabend / Tři dialogy o vědění (Praha 1999), str. 55-135
K tomu přímo v hodině Feyerabendův text Analytický index, Kapitola první a Kapitola druhá, in P. K. Feyerabend / Proti metodě (Praha 2001), str. 17-39
Thomas Kuhn (28.11., 80 stran v češtině)
Role dějin, Cesta k normální vědě, Priorita paradigmat, Povaha a nezbytnost vědeckých revolucí, Revoluce jako změny pohledu na svět a Revoluce jako zdroj pokroku, in T. Kuhn /
Struktura vědeckých revolucí (Praha 1997), kap. I., II., V., IX., X. a XIII., str. 15-34, 54-61, 98-136 a 159-171.
David Bloor (5.12., 19 stran v angličtině)
The Strong Programme in the Sociology of Knowledge, in V. Meja, N. Stehr (ed.) / The
Sociology of Knowledge II. (Cheltenham, Northampton 1999), str. 337-356. Též jako první kapitola D. Bloor / Knowledge and Social Imagery (London 1976).
Michael Mulkay (12.12., 17 stran v angličtině)
Norms and Ideology, in M. Mulkay / Sociology of Science. A Sociological Pilgrimage (1991), str. 62-78 .
Dick Pels (19.12., 16 stran v angličtině)
Karl Mannheim and the Sociology of Scientific Knowledge: Toward a New Agenda, in V.
Meja, N. Stehr (ed.) / The Sociology of Knowledge II. (Cheltenham, Northampton 1999), str. 643-661.
V případě zájmu účastníků kursu je možno připojit ještě jedno setkání v lednu, formálně již ve zkouškovém období (9.1., podle zájmu účastníků kursu by byl zvolen text některého z následujících autorů: David Bloor, Bruno Latour, Steve Woolgar, Michale Mulkay, Karin
Knorr-Cetina, Harry Collins, Michael Lynch, Pierre Bourdieu, Ulrich Beck nebo Hayden White).
Obecná charakteristika kursu: Cílem kursu je především vyvolání diskuse o některých metodologických problémech vědy, zamyšlení účastníků kursu nad povahou jejich práce.
Kurs by měl mít výrazně seminární charakter ? vedoucí kursu poskytne účastníkům základní přehled, naznačí souvislosti, účastníci pak budou formou referátů a diskusí interpretovat vybrané texty. Cizojazyčné texty a texty v češtině, které budou čteny přímo v hodinách, poskytne vyučující. Texty v češtině určené k domácímu studiu a následné diskusi si účastníci kursu opatří sami, tyto jsou snadno dostupné v knihovně T. G. Masaryka v Jinonicích, v Národní knihovně a v Městské knihovně. Kurs předpokládá základní znalost angličtiny.
Doporučuji studentům vyšších ročníků.