Charles Explorer logo
🇬🇧

Montesquieu: On the Spirit of Laws

Class at Faculty of Arts |
APOV30316

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah kurzu:

J.-J. Rousseau, O smlouvě společenské (1762)

Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) do jisté míry symbolizuje odpor proti osvícenství, pokud toto hnutí omezíme na optimistické přesvědčení o pokroku lidského ducha, víru v lidský rozum a jeho schopnost překonat předsudky. Rousseau se proti optimismu intelektuálů své doby vymezuje již ve své první Rozpravě (Rozprava o umění a řemeslech, 1749), kde záporně odpovídá na otázku dijonské akademie, zda obnovení věd a řemesel přispělo k očistě mravů. Tato Rozprava zajistila Rousseauovi kromě první ceny i slávu a obdiv vzdělaných kruhů. V druhé Rozpravě mu tak již nešlo ani tolik o soutěž samotnou, jako o možnost rozvinout své myšlenky a systematicky popsat vlastní představu ohledně příčin nerovných vztahů lidí ve společnosti. Rousseau sám vehementně hájil jednotu svého díla a druhá Rozprava tvoří se Společenskou smlouvou určitý celek. V Rozpravě Rousseau odkrývá nesvobodu a nerovnost společenského uspořádání a hledá jejich příčiny, ve Společenské smlouvě předkládá řešení spravedlivého společenského uspořádání zachovávajícího svobodu svých členů skrze ustavení obecné vůle. Společenskou smlouvu Rousseau vydal souběžně s dílem Emil, čili O vychování (1762), společně tvoří tato díla jádro Rousseauovy nauky a odkrývají jeden ze zásadních problémů jeho myšlení, totiž (ne)možnost souladu mezi tím být člověkem a být občanem.

V semináři budou probírány následující okruhy témat:

· Přirozený stav, srovnání se staršími autory (T. Hobbes, J. Locke, H. Grotius, Montesquieu)

· Odlišení člověka přírodního/přirozeného a člověka společenského/občanského; charakteristika divocha: soucit, láska k sobě samému (amour de soi), schopnost se zdokonalovat (perfectibilité)

· Vznik vlastnictví a občanské společnosti, sebeláska (amour propre); příčiny vyjití z přirozeného stavu, (ne)možnost návratu

· Odmítnutí otcovské moci jako základu pro vznik moci politické, odmítnutí možnosti smlouvou ustavit podřízenost

· Politické řešení problému lidské existence: smlouva

· Pojem suverenity, srovnání se staršími koncepcemi (J. Bodin, T. Hobbes), odlišení pojmu suveréna a vlády

· Koncept obecné vůle a jeho kritika; pojem zákona

· Svoboda skrze svázanost zákony, rovnost jako podmínka svobody, argumenty proti otroctví

· Minulé vzory svobodných zřízení (antické obce: Sparta, Řím) a soudobá možnost realizace politického projektu (Korsika, Polsko)

· Důležitost mravů pro uchování svobody, koncept občanského náboženství

Citace

„Cítím, že nepřísluší otrokům, aby rozvažovali o svobodě.“ Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi

„Aby tedy společenský pakt nebyl prázdnou formulí, mlčky obsahuje tento závazek, který jako jediný může poskytnout druhým sílu, totiž že kdokoli odmítne být poslušen obecné vůli, ten k tomu bude celým tělesem donucen.“ O smlouvě společenské, I, 7.

„K tomu, co předchází, můžeme připojit k zisku v občanském stavu morální svobodu, která jako jediná činí člověka skutečně pánem sebe sama. Neboť pouhý impuls chtíče je otroctvím a poslušnost zákonu, který jsme si předepsali, je svobodou.“ O smlouvě společenské, I, 8.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

J.-J. Rousseau: O společenské smlouvě

Vyučující PhDr. Hana Fořtová, PhD.

Popis kurzu:

Náplní semináře bude četba Rousseauova spisu O společenské smlouvě (1762), a to především prvních dvou knih díla. Společenskou smlouvu budeme číst v novém překladu, který vyjde letos v nakladatelství Karolinum (studentům bude překlad dodán v rukopisu). Cílem semináře je seznámit se zevrubnou četbou s jedním ze zásadních textů západního politického myšlení. V semináři budeme sledovat především tři okruhy témat: 1. pochopení základních pojmů Rousseauovy politické teorie – suverenita, obecná vůle, svoboda, rovnost, zákon, (veřejné) mínění, občanské náboženství; 2. zasazení Rousseauova myšlení do kontextu doby a srovnání jeho tezí s teoriemi jeho současníků a předchůdců, především J. Bodina, T. Hobbese, J. Lockea, Montesquieua a přirozenoprávních teoretiků (H. Grotius, S. Pufendorf); 3. určení místa Společenské smlouvy v celku Rousseauova „systému“, především vzhledem k jeho tezím předloženým v druhé Rozpravě (Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi, 1755).

Struktura semináře: četba textu a diskuse. Na začátku každého semináře proběhne shrnutí předchozí hodiny formou protokolu (vždy jeden student). Zápočet bude udělen za aktivní účast na semináři: během semestru budou průběžně požadována krátká písemná shrnutí v délce jednoho odstavce (max. 1 NS; během semestru půjde o čtyři až pět shrnutí) a za vypracování komentáře z nabídnuté kapitoly (2-5 NS; na výběr bude mezi pasáží z první či druhé Rozpravy a kapitolou ze Společenské smlouvy; podrobnější instrukce budou sděleny na první hodině semináře a následně e-mailem). Podmínkou účasti na semináři je pasivní znalost angličtiny, vítaná je alespoň pasivní znalost francouzštiny. Vzhledem k současné situaci bude seminář probíhat na platformě ZOOM.