Témata 1. Úvod 2. Kantův institucionalismus a moralita. Veřejnost a politika. Poměr k revoluci.
Texty: Co je osvícenství
K věčnému míru (jmenovitě Předběžné články a První definitivní článek).
(alespoň jeden konspekt) 3. Spolek národů jako náhražka občanského svazku. Federativní republika. Filozofie dějin.
Texty: K věčnému míru (jmenovitě: Druhý definitivní článek, První dodatek)
(konspekt) 4. Liberální internacionalismus a Democratic Peace Theory.
Texty: Robert Russett: How Democracy, Interdependance and International Organisations Create a System for Peace.
Carl Friedrich: The Ideology of the United Nations Charter and the Philosophy of Peace of Immanuel Kant 1795-1945.
(alespoň jeden konspekt) 5. Liberalismus, humanismus a neutralizace politična podle Schmitta
Texty: Epocha neutralizací a depolitizací
Pojem politična (jmenovitě část 8 Depolitizace skrze polaritu etiky a ekonomiky) (konspekt) 6. Masaryk o vítězství demokracie ve sjednocené Evropě I
Humanismus a české bratrství. Text: Světová revoluce, část 134 (s. 589-593)
Demokracie. Text: Světová revoluce, část 121-122 (s. 532-543)
(oba konspekty) 7) Masaryk o vítězství demokracie ve sjednocené Evropě II
Humanismus, válka a Spojené státy Evropy. Text: Světová revoluce, část 93-94 (s. 431-437)
Nová Evropa. Text: Světová revoluce, část 113-115 (s. 500-505)
(oba konspekty) 8) Masaryk o vítězství demokracie ve sjednocené Evropě III
Vztah k Rusku a Německu. Text: Světová revoluce, část 117-120 (s. 512-531)
(konspekt) 9) Havlův existenciální moralismus: život v pravdě a občanská společnost
Texty: Patočka: Platonismus a politika (Spisy, sv. 1, Péče o duši I, s. 22-25)
Patočka: Duchovní člověk a intelektuál (Spisy, sv. 3, Péče o duši III, s. 355-366)
Havel: Moc bezmocných (konspekt str. 7-8,10-11,13-15,33,46-48,53-54) 10) Sjednocení Evropy: za studené války a po pádu komunismu
Texty: Havel: Anatomie jedné zdrženlivosti (Spisy, sv. 4, s. 523-561, konspekt oddíly (1),(9),(10))
Havel: Cena Karla Velikého (Spisy, sv. 7, s. 596-608)
Havel: Francouzský senát (Spisy, sv. 7, s. 826-839, konspekt) 11) Demokratické možnosti politizace Havlova moralismu
Buďto konspektovat 2 texty k plebiscitnímu prezidentu nebo 2 ke druhé revoluci.
Plebiscitní prezident. Texty: Projev k občanům ČSFR (Spisy, sv. 6, s. 589-593)
Manifestace na podporu "Výzvy občanů" (Spisy, sv. 6, 594-597)
Federální shromáždění (Spisy, sv. 6, s. 598-616, není třeba konspektovat).
Druhá revoluce. Texty: Havel: Výročí srpna (Spisy, sv. 6, s. 243-248)
Prosím stručně (Praha 2006, s. 20-21) 12. PNAC a atlantismus lidských práv.
Texty: PNAC. Statement of Principles (konspekt)
Rebuilding America´s Defenses (výběr, konspekt)
Názory, že evropská integrace se neobejde bez nějaké "evropské ideje", se dostávají ke slovu zejména, když začnou selhávat rádoby "realistické" přístupy, které počítají s "přeléváním" integračních procesů z jedné oblasti do druhé, takže od sjednoceného trhu se údajně takřka samočinně dostaneme k integraci politické, anebo když začnou drhnout přístupy čistě "institucionální", které zase vychází z toho, že společné instituce si postupně vynutí společnou politiku, takže např. společné euro vyžaduje společnou měnovou politiku a společná měnová politika si "vynutí" společnou politickou moc. Právě v současnosti je vyčerpání těchto teorií integrace docela patrné a mluví se o tom, že ke sjednocení je třeba "politická vůle". Kde se ale může vzít?
Podíváme se blíže na humanistické vize, které znalostí takové vůle nešetří. Jejich společným jmenovatelem je představa, že rozvoj člověčenstva (lidství) v Evropě, jmenovitě jeho historické uvědomění a vůle, vede "nutně" k evropskému politickému sjednocení. Směrodatnou teorií v tomto ohledu pro nás bude Kantova politická filozofie. V českém politickém myšlení se pak zaměříme na dvě velké humanistické teorie evropské federace v podání Masarykově a Havlově, pro něž je příznačné, že humanistickou ideu, jež vede k evropské federaci, užívaly též k legitimizaci demokracie v českém prostředí.
Předmětem studia těchto teorií je moralizace politiky, do níž se tyto humanistické vize evropské federace pouští. Vyjdeme z toho, že tato moralizace je neutralizací určitých politických konfliktů geopoliticky daných místem mezi Německem a Ruskem, zároveň ale budeme sledovat metamorfované způsoby politizace chování, které morální slovník jedné každé takové teorie navrhuje a ospravedlňuje.
Poznámka ad humanismus
K humanismu zde řadíme docela různé teorie, zjevně je to koncept docela široký a poměrně vágní. V Kantově případě by bylo vhodnější mluvit o liberálním humanismu, což ale v případě Masarykově i Havlově je poněkud nemístné vzhledem k Masarykově distanci od tzv. lžiliberalismu a k Havlově lamentaci nad mafiánským kapitalismem. Kantův liberální humanismus, včetně ideje evropské federace, je ovšem teorie systematicky rozpracovaná, což se nedá říci v případě Masaryka, ani Havla. Navíc český humanismus je specifický fenomén. Přijímá mnohé náboženské motivy, je individualistický svými východisky, ale má též své pospolité rysy ve smyslu komunitaristickém, v žádném případě není redukovatelný na liberalismus práv nebo trhu, ale je to spíše entusiastický a moralizující individualismus se sociálními ohledy. Přesto se zřejmě najde jistá "humanistická" intelektuální spojitost, o kterou se výklad může opírat.