Charles Explorer logo
🇬🇧

Secularism, Gender and Religion in Contemporary Feministic Theory

Class at Faculty of Arts |
APOV50401

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

17.2.: Úvod I

Organizační otázky a úvod do tématu 24.2.: Úvod II: Co je sekularismus?

Povinné:

J. Jakobsen and A. Pellegrini, Introduction. Times like these, in: Jakobsen, Pellegrini (ed.), Secularisms (A Social Text book). Duke University Press, 2008.

Doporučené:

Jose Casanova, The Secular and the Secularisms. Social Research: An International Quarterly. 76, 2009, s. 1049 – 1066. 3.3. Feminismus a střet civilizací

Povinné:

Sara R. Farris, Figures of Femonationalism, in: Sara R. Farris, In the Name of Women’s Rights. The Rise of Femonationalism, s. 22 – 56.

Doporučené:

Jasbir K. Puar, Introduction: Homonationalism and Biopolitics, in: Jasbir K. Puar, Terrorist assamblages. Homonationalism in Queer Times, Duke University Press, Durham and London: 2007, s. 1 – 36. 10.3.: Potřebují muslimské ženy zachránit?

Povinné:

Lila Abu Lughod, Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and Its Others. American Anthropologist, Vol. 104, č. 3, 2002, s. 783 – 790. 17.3.: Gender a sekularismus. Kritická genealogie

Povinné:

Joan Wallach Scott, Women and Religion, in: Joan Wallach Scott, Sex and Secularism, Princeton University Press, 2017, s. 30 – 59. 24.3.: Gender, sekularismus a kolonialismus

Povinné:

Saba Mahmood, Secularism, Sexuality and Religious Liberty. A Postcolonial Genealogy. Záznam přednášky, online zde: https://www.crg.berkeley.edu/podcasts/secularism-sexuality-and-religious-liberty-a-postcolonial-genealogy/ 31.3.: Gender, sekularismus a neoliberalismus

Povinné:

Sara R. Farris, Femonationalism, Neoliberalism, and Social Reproduction, in: Sara R. Farris, In the Name of Women’s Rights. The Rise of Femonationalism, s. 115 – 145. 7.4.: Feminismus a sekulární čas

Povinné:

Judith Butler, Sexuální politika, mučení a sekulární čas, in: Judith Butler, Rámce války. Za které životy netruchlíme. Karolinum, Praha: 2013.

Doporučené:

Dipesh Chakrabarty, Introduction: Te Idea of Provincializing Europe, in: Dipesh Chakrabarty, Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton Unviersity Press, Princeton: 2008, s. 3 – 26. 14.4.: Feminismus a (post)sekulární subjekt I

Povinné:

Rosi Braidotti, In Spite of Times. The Postsecular Turn in Feminism. Theory, Culture and Society. Vol. 25, č. 6, 2008.

Doporučené:

William Connolly, The Conceits of Secularism, in: William Connolly, Why I am not a Secularist. University of Minnesota, Minneapolis: 1999, s. 19 – 46. 21.4.: Feminismus a (post)sekulární subjekt II

Povinné:

Saba Mahmood, Feminist Theory, Embodiemnet and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival. Cultural Anthropology. Vol. 16, č. 2, 2001, s. 202 -236. 28.5.: Kritika postsekulárního feminismu

Povinné:

Melinda Cooper, Orientalism in the Mirror. The Sexual Politics of Anti-Westernism. Theory, Culture and Society. Vol. 25, č. 6, 2008.

Doporučené: George MacLennan, The Postsecular Turn. Theory, Culture and Society. Vol 27, č. 4, 2010. 5.5.: Feministická postsekulární politika?

Povinné:

Kathleen M. Sands, Public, Pubic and Private. Religion in Political Discourse, in: Kathleen M. Sands, God Forbid. Religion and Sex in American Public Life. Oxford University Press, New York 2000, s. 60 – 90.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

SEKULARISMUS, GENDER A NÁBOŽENSTVÍ V SOUČASNÉ FEMINISTICKÉ TEORII

Jakub Ort

Feminismus není v posledních letech jen symbolickým nepřítelem nacionálně-konzervativních hnutí, ale otázka ženských práv a emancipace je také často využívaná v konzervativní rétorice střetu civilizací jako prostředek ke kritice „islámského světa“. Tento trend lze naplno pozorovat už od tzv. „války proti teroru“ po roce 2001, ale má hlubší koloniální kořeny. V rámci kurzu budeme sledovat diskusi, kterou tento fenomén vyvolal v současné feministické teorii. Vybrané autorky ho přitom nejen analyzují a kritizují, ale uchopily také jako podnět ke kritičtější formulaci vztahu mezi feminismem a sekularismem a některé z nich se pokusili přímo o formulaci takové feministické politiky, kterou lze označit za post-sekulární.

Kurz má za cíl provést účastníky a účastníky základními texty této diskuse, které zároveň pokrývají různé perspektivy problému.