Datum
Téma
Čtení 5. 10.
Úvod: nová kritika liberalismu 12. 10.
Kontrarevoluce
J. Zielonka: Why do they hate liberals? Str. 19-36 19. 10.
Illiberalism
F. Zakaria „Illibral Democrcy“ a V. Orbán „Speech at Băile Tuşnad“ 26. 10.
Konzervativní kritika v Maďarsku:
A. Lanczi: „What Is Political Realism?“ 2. 11.
Konzervativní kritika v Polsku:
R. Legutko „The Demon in Democracy“ 9. 11.
Neliberální politika jako boj o pravici?
Marc F. Plattner „Illiberal Democracy and the Struggle on the Right“ 16. 11.
Kulturní příčiny anti-liberální kontrarevoluce
S. Holmes a I. Krastev: „Světlo, které pohaslo“ 23. 11.
Politika identity?
F. Fukuyama I a II 30. 11.
Politika identity?
Mark Lilla „The once and future liberal after identity politics“ 7. 12.
Konzervativní kritika v USA
: R. Dreher „Benedicz Option“ a A. McIntyre „After Virtue“ 14. 12.
Konzervativní kritika v USA:
P. Deneen „Proč liberalismus selhal“ 4. 1.
Závěr
„Liberalismus“ stojí dnes v centru veřejné debaty, a to nejen ve Střední Evropě, přičemž pro každého znamená něco jiného. Zvlášť zřejmá je roztříštěnost pojmu u nové, anti-liberální pravicové kritiky.
Nová, tzv. „post-liberální“ kritika liberalismu se ale liší od dřívější republikánské, feministické nebo komunitaristické. Zatímco se tyto kriticky zaobíraly slepými skvrnami liberální teorie nebo institucionální praxe z vlastní liberální perspektivy, současná pravicová kritika odmítá liberalismus samotný jako příčinu kulturní destrukce. Krize liberalismu je podle nich způsobená jeho úspěchem. Rostoucí post-liberální teorie je také málo zkoumaným kontextem národně-konzervativní populistické pravice.
Kurs si klade otázku: jak chápou "liberalismus" jeho "ne-liberální" či konzervativní kritici, z jaké problematiky či diagnózy současnosti vycházejí, jakou alternativu poskytují a co z jejich kritiky vyplývá pro současnou liberální teorii?