2.10. Klasický Hollywood
Film: Pan Smith přichází (Frank Capra, 1939) 9.10. Politika žánru
Film: Stopaři (John Ford, 1956) 16.10. Dokumentární film
Film: Způsob zabíjení (Joshua Oppenheimer, 2012) 23.10. Sovětský film - od montážní školy k socialistickému realismu
Film: Křížník Potěmkin (Sergei Eisenstein, 1925) 30.10. Propaganda Třetí říše
Film: Triumf vůle (Leni Riefenstahl, 1935) 6.11. (Neo)realismus
Film: Řím, otevřené město (Roberto Rossellini, 1945) 13.11. Film a psychoanalýza
Film: Okno do dvora (Alfred Hitchcock, 1954) 20.11. Politický modernismus a kritika ideologie
Film: Tout va bien (Jean-Luc Godard, 1972) 27.11. Feministická filmová teorie
Film: Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966) 4.12.Politika reprezentace
Film: Hořící Mississippi (Alan Parker, 1988) 11.12. (Post)kolonialismus a hnutí třetí kinematografie
Film: Bitva o Alžír (Gillo Pontecorvo, 1966) 18.12. Postmoderní film
Film: Klub rváčů (David Fincher, 1999)
Vztah filmu a politiky je často redukován na způsob, jímž film zrcadlí politickou realitu, její témata či významné události. Záměrem tohoto kurzu je naopak promýšlet, jak filmové médium samo vstupuje do politického prostoru nejen svými náměty, ale i svou estetikou, formálními postupy či žánrovými konvencemi.
Proto bude většina probíraných textů primárně z oblasti filmové teorie, která zkoumá politický potenciál kinematografie. Předmětem semináře budou jak jednotlivá filmová „hnutí” a estetické směry (neorealismus, modernismus, propagandistické filmy a hnutí třetí kinematografie), tak teoretické přístupy, které vnímají film jako politicky a mocensky determinované médium (psychoanalýza, feminismus či kritika ideologie).
Seminář bude sestávat z přednášky, která bude zkoumané problémy situovat do širšího kontextu, a debaty nad zvolenými texty i vybranými pasážemi jednotlivých filmů. Podmínkou atestace je referát jednoho z probíraných textů a dva konspekty na studentem či studentkou vybrané texty z povinné či doporučené literatury.