Charles Explorer logo
🇬🇧

Movies and Politics

Class at Faculty of Arts |
APOV50444

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

2.10. Klasický Hollywood

Film: Pan Smith přichází (Frank Capra, 1939)   9.10. Politika žánru

Film: Stopaři (John Ford, 1956)   16.10. Dokumentární film

Film: Způsob zabíjení (Joshua Oppenheimer, 2012)   23.10. Sovětský film - od montážní školy k socialistickému realismu

Film: Křížník Potěmkin (Sergei Eisenstein, 1925)   30.10. Propaganda Třetí říše

Film: Triumf vůle (Leni Riefenstahl, 1935)   6.11. (Neo)realismus

Film: Řím, otevřené město (Roberto Rossellini, 1945)   13.11. Film a psychoanalýza

Film: Okno do dvora (Alfred Hitchcock, 1954)   20.11. Politický modernismus a kritika ideologie

Film: Tout va bien (Jean-Luc Godard, 1972)   27.11. Feministická filmová teorie

Film: Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966)   4.12.Politika reprezentace

Film: Hořící Mississippi (Alan Parker, 1988)   11.12. (Post)kolonialismus a hnutí třetí kinematografie

Film: Bitva o Alžír (Gillo Pontecorvo, 1966)   18.12. Postmoderní film

Film: Klub rváčů (David Fincher, 1999)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Vztah filmu a politiky je často redukován na způsob, jímž film zrcadlí politickou realitu, její témata či významné události. Záměrem tohoto kurzu je naopak promýšlet, jak filmové médium samo vstupuje do politického prostoru nejen svými náměty, ale i svou estetikou, formálními postupy či žánrovými konvencemi.

Proto bude většina probíraných textů primárně z oblasti filmové teorie, která zkoumá politický potenciál kinematografie. Předmětem semináře budou jak jednotlivá filmová „hnutí” a estetické směry (neorealismus, modernismus, propagandistické filmy a hnutí třetí kinematografie), tak teoretické přístupy, které vnímají film jako politicky a mocensky determinované médium (psychoanalýza, feminismus či kritika ideologie).

Seminář bude sestávat z přednášky, která bude zkoumané problémy situovat do širšího kontextu, a debaty nad zvolenými texty i vybranými pasážemi jednotlivých filmů. Podmínkou atestace je referát jednoho z probíraných textů a dva konspekty na studentem či studentkou vybrané texty z povinné či doporučené literatury.