Osnova předmětu:
Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, resocializace. Pozice, prestiž, role, symboly statusu. Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.
Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti.
Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.
Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty kurikula. Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže. Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže. Rodina a výchova. Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova. Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.
Stručná anotace předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínka ́ch soudobé společnosti, rodiny a školy.