Konkrétní náplň seminářů vychází z jedinečných aktuálních problémů školní praxe, se kterými se frekventant setkává při oborové praxi, ve školní praxi - např. analýza školního ne/prospěchu, poruch chování, individuálních vzdělávacích potřeb, inkluze, disharmonie vztahů mezi učitelem a žákem eventuálně rodiči apod. Součástí p ředmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence.
Rozebírány budou také typické příklady ze školní praxe - např. problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, celková nedostatečnost, nevhodné chování při vyučování i mimo školu - apatie, vyrušování, agresivita, obtížná spolupráce s rodiči, závažnější behaviorální problémy - anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog. aj.
Stručná anotace předmětu
Cílem předmětu je seznámit s praktickým zvládáním problémů školní praxe s důrazem na psychologické souvislosti. Rozborem konkrétních kazuistik (případových studií) se vytváří předpoklady pro pedagogicko- psychologickou analýzu, využití pedagogicko-psychologických diagnostických postupů i rozvoj odborné prakticky zaměřené kompetence učitele. Na základě toho jsou stanoveny různé způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Seminář si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.