Konkrétní náplň semináře vychází z aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkáv á v rámci své vlastní oborové praxe - např. analýza školního neprospěchu žáka, problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, poruchy chování, vyrušování, agresivita, nevhodné chování při vyučování i mimo školu, problematické vztahy mezi učitelem a žákem, obtížná spolupráce s rodiči, případně také problémy jako je anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence.
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe. Rozborem konkrétních kazuistik jsou rozvíjeny dovednosti pedagogicko-psychologické analýzy, používání pedagogicko-psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
Na tomto základě jsou následně stanoveny způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Předmět si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.