jednovýběrový t-test - dvouvýběrový t-test - párový t-test (pro závislé výběry) + jejich neparametrické ekvivalenty - lineární regrese - chí-kvadrát test dobré shody - chí-kvadrát test nezávislosti - Mc-Nemarův test symetrie - Fischerův přesný test, ANOVA
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"Course contents = requirements for the exam
(For a detailed syllabus see https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3253)
* Introduction to statistics
The role of mathematical statistics in psychology - basic concepts of statistics - problems of quantification in psychology - types of scales
* Descriptive statistics
a) Distribution and basic statistical characteristics: empirical distribution - graphical representation - quantils - basic statistical characteristics - standard scores (z-transformation, standard scales used in psychology).
b) Characteristics of statistical dependence: data matrix - two-dimensional distribution - concept of statistical dependence - Pearson correlation coefficient - Spearman correlation coefficient - other correlation coefficients - significance tests of correlation coefficients.
* Inductive statistical methods
a) Principles of statistical induction: base set (population) and samples.
b) Point and interval estimation - confidence interval.
c) Testing of statistical hypotheses: null and alternative hypothesis - test characteristics - level of significance - one-sided and double-sided test - p-value - z-test - statistical power.
d) Some basic statistical tests: one-sampling t-test - two-samples t-test - paired t-test (for dependent samples) - linear regression - chi-square test of good fit - chi-square test of independence - Mc-Nemar test of symmetry - Fischer exact test - basics of non-parametric tests and ANOVA
Obsah předmětu = požadavky pro zkoušku
* Úvod do problematiky
Úloha matematické statistiky v psychologii - základní pojmy statistiky - problematika kvantifikace v psychologii - typy škál
* Metody popisné (deskriptivní) statistiky a) grafická prezentace - kvantily - základní statistické charakteristiky - standardní skóry (z-transformace, standardní stupnice používané v psychologii). b) pojem statistické závislosti - Pearsonův korelační koeficient - Spearmanův korelační koeficient - další korel. koeficienty - testy významnosti korel. koeficientů.
* Induktivní statistické metody a) Principy statistické indukce: základní soubor (populace) a výběr. b) Bodový a intervalový odhad průměru základního souboru - interval spolehlivosti. c) Testování statistických hypotéz: nulová a alternativní hypotéza - testová charakteristika - hladina významnosti - jednostranný a dvoustranný test - p-hodnota - z-test - statistická síla. d) Některé základní statistické testy:jednovýběrový t-test - dvouvýběrový t-test - párový t-test (pro závislé výběry) + jejich neparametrické ekvivalenty - lineární regrese - chí-kvadrát test dobré shody - chí-kvadrát test nezávislosti - Mc-Nemarův test symetrie - Fischerův přesný test, ANOVA
Předmět „Základy statistiky“ seznamuje studenty se základními statistickými pojmy a koncepty. Důraz je kladen především na porozumění rozdílu mezi deskriptivní a induktivní statistikou, pochopení principů testování signifikance a nulových hypotéz a aplikaci nejrozšířenějších základních statistických technik při analýze empirických dat v oblasti psychologie.