Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé.Zopakování základních koncepcí současné biologie používaných při studiu chování. Evoluce: přírodní výběr a další evoluční faktory podílející se na formování chování. Fylogeneze: vzájemná příbuznost druhů. Ontogeneze: vývin jedince, interakce dědičných vloh a prostředí při formování behaviorálního fenotypu. Metody studia chování: pozorování, pokusy, automatický sběr dat o chování, počítačové analýzy dat o chování, modelování, srovnávací studie z existujících dat, metaanalýzy. Význam mezioborového zkoumání a porozumění chování.Smyslové vybavení a vnímání, zpracování smyslových vjemů nervovou soustavou.Řízení chování. Otázka rozpoznávání a hodnocení podnětů, reakce na ně, řízení chování, motivace.Dědičnost chování. Vztah a interakce dědičných vloh, fyzického a zejména sociálního prostředí při formování behaviorálního fenotypu.Komunikace: senzorické kanály komunikace, typy a obsah komunikace u zvířat. Plasticita chování: Učení a jeho typy, sociální dimenze učení u zvířat.Kognitivní procesy u zvířat. Zpracování, vyhodnocování informace a rozhodovací procesy u zvířat na individuální a skupinové úrovni.Emoce. Jejich fyziologický základ a kognitivní a adaptivní význam. Intenzita a strukturovanost emocionálního prožívání u zvířat. Inter-individuální variabilita psychických profilů a procesů u zvířat. Otázka osobnosti u zvířat. Otázka subjektivity, reflexe sebe a druhých u zvířat. Možné prekurzory etického hodnocení chování zvířaty. Sociální chování živočichů: dominance, teritorialita, koalice, egalitářská uspořádání skupin. Behaviorální strategie a jejich interakce, evolučně stabilní strategie.
Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny. Etické otázky vztahu člověka a jiných druhů zvířat, které otvírá srovnávací psychologie.
The course provides students with insight into the continuity and discontinuity of psychological phenomena, processes and mechanisms within the animal kingdom. Students are encouraged to open, critical and informed understanding of wealth, diversity as well as unifying features of the animal psyche.
Examples of behaviour in various taxa, in particular the social insects and the warm-blooded vertebrates, are used to explain the principles and practices of evolutionary psychological research, phylogenetic analysis of the psychological abilities, research on the hormonal and neurophysiological basis of behaviour and studies examining social dimensions of animal psychology. The interpretation is mainly based on the analysis of the following psychological phenomena: sensory perception, motivation, communication, learning, cognition, emotion, social and group behaviour and proto-ethical phenomena in animals.
The course aims in particular at providing students with orientation in the current state of knowledge of evolutionary roots of human psyche and allow them to make an independent opinion on issues of (non)uniqueness of the psychic constitution of man.