Pedagogická psychologie jako teoreticko-aplikační diciplína, její předmět, hlavní úkoly, základní metody. Využití pedagogické psychologie pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince. (Jak se stát dobrým učitelem? Jak se stát dobrým žákem?)
Základní vztahy ve vývoji osobnosti, ve výchově a v učení. Kognitivní, morální, sociální a osobnostní vývoj jedince. Motivace ve výchově a vyučování. Behaviorální a kognitivní přístupy k učení. Druhy učení a jejich charakteristika. Psychologická problematika osvojování vědomostí a dovedností ve škole. Kognitivní styly a styly učení.
Individuální a skupinové rozdíly při učení a ve výchově, jejich působení a zjišťování. Sociokulturní rozdíly. Způsob výchovy v rodině. Psychologická problematika výchovných prostředků.
Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko psychologické intervence. Školní úspěšnost žáka. Management školní třídy. Standardizované a nové formy testování v pedagogické psychologii.
Rozbor vývoje osobnosti a výchovy na podkladě podrobných průběžně zpracovávaných kazuistik.
Cílem předmětu je ukázat pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých; poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy); propojit poznatky pedagogick é psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově; ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro vzdělávání a výchovu jednotlivce.