Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky I

Předmět na Filozofická fakulta |
APS300470

Sylabus

* Obsah předmětu: 1.Psychologické směry/školy (základní paradigmata, východiska, eklektické pojetí) - opakování 2.Psychologická metoda a psychologická technika - vymezení pojmů a/ metody (rozhovor, diagnostika, hry a techniky) b/ psychologická technika jako nástroj psychologické strategie vedoucí ke změně c/ rozhovor jako nástroj změny d/ změna jako cíl: v oblasti emoční, kognitivní a behaviorální, vedoucí k vhledu, abreakci negativních pocitů, rozvoji osobnosti, sebepoznání a sebeporozumění, sebepřijetí, rozvoji psycho-sociálních kompetencí apod. 3.Oblasti využití a aplikace metod a technik dle kontextu-resortu práce s klientem: zdravotnictví, školství, sociální oblast, veřejný sektor, menežment a oblast pracovní psychologie, privátní poradenství a výkon OSVČ/s.r.o. (rozdíly, kompetence, odpovědnosti, kontraktování služeb, hrazení, etika a právo) 4.Pomáhající/podpůrné, léčebné, rozvojové a komunikačně-tréninkové profese v současném světě: psychoterapie, psychologické poradenství, koučink, mentorink, mediace, trénink měkkých dovedností, trénink komunikace, osobnostní rozvoj apod. 5.Odborné asociace, výcvikové instituce v Čr a EU - didaktika výcviků, průběh, rozdíly, akreditace, uplatnění absolventů dle resortů a odbornosti, postavení jednooborové psychologie, informační zdroje pro další studium a profesní růst 6. Metody a techniky vybraných škol a směrů

- demonstrace/ilustrace, výklad, zkušební trénink/nácvik, základní studijní sebezkušenost, diskuze, analýza

Anotace

Stručná anotace předmětu:

Předmět seznamuje studenty demonstračně-zážitkovou formou (přímou účastí či pozorováním) s různými technikami a metodami evidence-based psychologických směrů při jejich užití napříč spektrem kontextů aplikace, tj. do psychoterapie, poradenství, psychosociálního tréninku, osobnostního rozvoje, koučování, mediace, mentorinku, tréninku měkkých dovedností, tréninků komunikace apod. Předmět vysvětluje rozdíly v odborné kvalifikační přípravě pro výkon daných disciplín na profesionální úrovni, osvětluje studentům nároky odborného studia ve výcviku, strukturu studia, dále předmět představuje instituce zaštiťující odbornou přípravu a zájmové/profesní asociace a instituty, pořádající postgraduální vzdělávání a přípravu pro oblast psychoterapii, poradenství, koučování apod.