Sylabus: 1. (20. 2.) Úvod. Koncepty proletářského umění. Literatura jako sociální produkt. 2. (27. 2.) Upevňování ideologických norem v literatuře. Teorie tzv. socialistického realismu. Moskevský sjezd spisovatelů r. 1934.
Абрам Терц: Что такое социалистический реализм. http://www.vtoraya-literatura.com/pdf/terz_chto_takoe_sotsialistichesky_realizm_1988_text.pdf 3. (5. 3.) Literatura a válka. Reflexe druhé světové války. Role a význam válečné tématiky pro celé sovětské období. Žánr vzpomínek, pamětí. a)Ольга Берггольц: Ленинградская поэма. http://bergolts.ouc.ru/leningradskaya-poema.html
Февральский дневник. http://www.classic-book.ru/lib/al/book/528 b)Дмитрий Лихачев: Блокада. ин: Воспоминания. СПб., Логос 1995. [с. 325-342]. http://www.sakharov-center.ru/asfcd/auth/?num=12688&t=page 4. (12. 3.) Neoficiální kultura. Ruský underground. Lianozovská škola. a)Всеволод Некрасов: Избранные стихотворения. http://www.vavilon.ru/texts/prim/nekrasov1-1.html b)Игорь Холин. http://rvb.ru/np/publication/01text/05/02holin.htm 5.(19. 3.) Lágrová próza. Hlavní zástupci, způsoby výpovědi. a)Александр Солженицын: Один день Ивана Денисовича b)Варлам Шаламов: Надгробное слово. http://shalamov.ru/library/1/2.html
По лендлизу. http://shalamov.ru/library/3/25.html 6. (26. 3.) Šedesátníci I. a) Oficiální literatura období tání. Obecné rysy. Lyrika. a)Евгений Евтушенко: Наследники Сталина. http://philosofiya.ru/nasledniki_stalina.html
Бабий Яр. http://militera.lib.ru/poetry/russian/evtushenko/01.html
Коррида. http://ouc.ru/evtushenko/korrida.html b) Petr Vajl'- Aleksandr Genis: гл. Соавтор эпохи. Поэзия. /60-je, mir sovetskogo čeloveka , Moskva : Novoje literaturnoje obozrenije, 1998. https://modernlib.net/books/petr_vayl/60-e_mir_sovetskogo_cheloveka/read 7. (2. 4.) Šedesátníci II. Autorská píseň. Básníci-bardové. a) neoficiální produkce. Юз Алешковский: Песни. https://e-libra.ru/read/165423-pesni.html b) oficiální produkce. Владимир Высоцкий: Охота на волков, Я не люблю, Вершина, Диалог у телевизора c) možnost doplnit fenomén „bardů“ podle vlastního výběru 8. (9. 4.) Počátky ruské postmoderny (V. Jerofejev, A. Bitov)
Венедикт Ерофеев: Москва-Петушки. https://e-libra.ru/read/502634-moskva-petushki-s-kommentariyami-eduarda-vlasova.html 9. (16. 4.) Oficiální literatura. Vesnická próza.
Валентин Распутин: Прощание с Матерой. 10. (23. 4.) Neoficiální kultura. Ruský (Moskevský) konceptualismus.
Ruská postmoderna (S. Sokolov, V. Pelevin, V. Sorokin).
Дмитрий Пригов: Что надо знать о концептуализме. http://azbuka.gif.ru/important/prigov-kontseptualizm
Дмитрий Пригов: Избранное. http://www.russ.ru/pole/D.A.Prigov.-Izbrannoe
Дмитрий Пригов: Куликово поле. http://arzamas.academy/materials/300
Дмитрий Пригов: Нек рологи. https://wikilivres.ru/%D0%9D%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8_(%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B2) 11. (30. 4.) Perestrojka, glasnosť. Jiná próza.
Людмила Петрушевская: Время ночь. https://e-libra.ru/read/122005-vremya-noch.html
Людмила Петрушевская: Гигиена. https://www.rulit.me/books/gigiena-read-133851-1.html 12. (7. 4.) závěr semináře
Kurs plynule navazuje na přednáškový cyklus věnovaný ruské literatuře 1. poloviny 20. století. V jeho rámci budou představeny základní vývojové tendence období od 30. do 90. let 20. století. Těžiště výkladu je spatřováno v ustanovení a následném rozkladu metody tzv. socialistického realismu. Předmětem zájmu budou také otázky návazností na předešlé etapy literárního vývoje či naopak odklonu od nich.
Kurs má kombinovanou strukturu: přednáška, do jejíhož rámce je vkomponován referát (zaměřený na zvolený text – viz sylabus) a následná diskuse.
Podmínkou úspěšného absolvování kursu je pravidelná účast (tolerují se max. 3 absence) a referát (cca 20 min.), popř. písemná práce na jedno z probíraných témat (v rozsahu 4–5 NS).