Náplň jednotlivých hodin:
1. Úvod do problematiky a její vymezení: prameny a literatura; témata a pojmosloví; zadání referátů (témata: viz níže v závorkách);
2. Stručný nástin historického rámce: od Proroka až do pozdního středověku (Bernard Lewis: Kde se stala chyba? - zamyšlení nad tím, proč se vývoj "světa islámu" ubíral jinými cestami nežli na Západě a proč tak zaostal?);
3. Islám a státní moc: islámské právo fiqh; islámské politické myšlení - ideál a praxe; četba z Nezámolmolkova Pojednání o politice (Nezámí Arúzí: Naučení korunnímu princi aneb čtyři rozpravy - aneb "manuál" budoucího muslimského vladaře);
4. Společnost: hierarchie - vzory a skutečnost; ženy; jinověrci; na okraji společnosti; otroci; četba z Ibn Chaldúnovy Muqaddimy na téma beduíni a městská společnost (Usáma ibn Munkiz: Kniha zkušeností arabského bojovníka s křižáky - osobitý muslimský pohled na křesťanskou společnost, v čem je jiná a jak ji soudit?);
5. Středověké muslimské město: "trojí srdce" - mešita, súq (trh), citadela; příklady a reálie (Damašek); četba z vyprávění Martina Kabátníka o Káhiře; (Taqíjuddín al-Maqrízí: Popsání pozoruhodností Egypta - obraz středověké mamlúcké Káhiry);
6. Svět mrtvých: eschatologie a lidová religiozita; hroby, hřbitovy a pohřbívání; navštěvování hrobů; četba z Knihy o počiatku a koncu al-Kisá´ího (Petra Vlčková, ed.: Hroby, hrobky a pohřebiště starých Egypťanů - káhirské Město mrtvých);
7. Hospodářství: principy islámské ekonomie; řemesla a "cechy"; obchod; zemědělství; četba z Ibn Chaldúnovy Muqaddimy, z kapitol o řemeslech (Gabriela Weberová-Babulíková: Islámská ekonomie a bankovnictví - hospodářství a islámská pravidla);
8. Výchova a vzdělávání: islám a epistemologie; klasifikace věd; praxe školství a středověká vzdělanost; četba z al-Mascúdího díla Rýžoviště zlata a doly drahokamů o naukách a poznání (Kajká´ús: Kniha rad - priority ve výchově budoucího vládce);
9. Písemnictví: náboženské vědy a literatura; její "žánry", představitelé a příklady; četba a rozbor ukázek ze sbírky imáma an-Nawawího Zahrady spravedlivých (Ibn Challikán: Zprávy o synoch času - svět středověkých muslimských vzdělanců);
10. Krásná literatura: stručný nástin klasické arabské a perské literatury; klíčoví autoři a díla; četba ukázek ze staroarabské poezie v překladech Karla Petráčka (Kniha Kalíla a Dimna - vzor středověké arabské adabové literatury);
11. Islámské umění: islámský vklad?; architektura; užité umění; kaligrafie a miniatury; tzv. arabesky a jejich smysl v zamyšlení T. Burckhardta (Muhammad ibn Battúta: Cesty - klenoty islámské architektury pohledem slavného muslimského cestovatele);
12. Lidová religiozita: středověký žitý islám; magie a okultní vědy; věštění a sny; pověry; folklór aj.; četba ukázek ze Snáře Muhammada ibn Sírína (Kniha Tisíce a jedné noci - literární skvost i studnice reálií k muslimské lidové religiozitě); Uvedený sylabus (včetně vymezení referátů v závorkách) je pouze orientační. Případné změny v cyklu budou včas oznámeny.
Seminář Středověká muslimská společnost volně navazuje na Úvod do islámu I, II a tematicky se doplňuje se Středověkým islámským myšlením (ZS 2011-2012). Představuje vybrané okruhy ze života středověké muslimské Obce (např. islám a státní moc; jinověrci; vzdělanost a náboženské písemnictví; žitý islám aj.).
Záměrem kurzu (stručný sylabus níže) přitom není jen obeznámit posluchače s vybranými středověkými muslimskými reáliemi (a to mj. prostřednictvím četby a rozboru přeložených pramenných textů), ale především rozebrat formativní roli, kterou v tomto ohledu islám sehrál; tj. proč můžeme právem hovořit o islámské civilizaci atd.