21.2.
Úvodní hodina
Pokračování četby Hávamálu, četba Rígsthuly
Úkol na příště: Přečíst Jere Fleck: Ódin's Self-Sacrifice 28.2.
Diskuze nad článkem Jere Flecka
Četba Sigrdrífumálu
Úkol na příště: P řečíst Elmer Antonsen: Dating Runic Inscriptions
Doprovodné otázky k článku: 1) Jaké základní druhy datování se u nápisů používají? 2) Runologický druh datování sleduje jaké rysy? 3) Jaké variace v kterých runových znacích autor v článku pokrývá? 4) K jaké tezi dospívá? 7.3.
Hodina odpadne, jsem na konferenci v Berkeley 14.3.
Pokračování četby Sigrdrífumálu 21.3.
Četba Skírnismálu.
Diskuse nad kapitolkou o runách a magii z knihy Düwel, McKinnell, Simek: Runes, Magic and Religion.
Diskuse nad článkem Elmera Antonsena. 28.3.
Čtení nápisů: Lebka z Ribe, Harald Modrozub (Jelling)
Na příště: přečíst článek "o runové gymnastice" - Heather O'Donoghue: "From Runic Inscriptions to Runic Gymnastics" (s. 101-118) - viz soubory zde v SIS. 4.4.
Čtení nápisů: příklady obyčejných pamětních nápisů, variace na téma základní formule
Diskuse nad článkem "o runové gymnastice".
Na příště: přečíst článek o typech argumentace v runových studiích. (Michael Barnes - Types of Argumentation in Runic Studies) 11.4.
Čtení nápisů: magické a náboženské nápisy
Diskuse nad článkem o typech argumentace.
Na příště: Začněte číst text o Röku. 18.4. 25.4.
Předmět uvede studenty do problematiky runových nápisů, zvláště ve vztahu k magii a náboženství. Kromě teoretické části semináře, kdy se společnou četbou a diskuzí nad sekundární literaturou účastníci seznámí s historickým kontextem a moderním bádáním nad runami a runovými nápisy, bude mít seminář též praktickou část, při níž se studenti naučí číst nápisy ve starším i mladším runovém písmu. Součástí semestrální četby budou též jednotlivé runové básně a relevantní pasáže z eddických písní. Znalost staroseverštiny je výhodou, ale nikoliv podmínkou účasti na tomto kursu. Kurs může naopak poskytnout jakési první seznámení se staroseverštinou a praseverštinou.
Druhý semestr navazuje plynule na semestr předchozí.