Předběžný sylabus (rozsah a pořadí témat se může lehce změnit): 1. Metodologický úvod ke zkoumání rituálů starověké Mezopotámie 2.
Spatial turn a zkoumání rituálního prostoru 3. Pojetí prostoru ve starověké Mezopotámii 4 - 5.
Vymezení prostoru: stavební rituály, základy staveb 6-7. Ochrana prostoru: rituály na ochranu domu, amulety 8-9.
Dynamika prostoru: procesní praxe 10. Dočasné rituální přístřešky
Kurz si klade za cíl analyzovat vybrané mezopotámské rituály 1. tisíciletí př. n. l. v jejich kulturním kontextu skrze vybranou perspektivu, a sice se zaměřením na práci s prostorem. V obecném úvodu se seznámíme s šíří mezopotámského materiálu, jeho charakteristikami a metodologickými problémy, které skýtá studium rituálů této starověké civilizace. Jako metodologický impuls pro další zkoumání nám poslouží tzv. spatial turn, aktuální hnutí v humanitních disciplínách zabývající se prostorem nejen jako tématem, nýbrž jako analytickou kategorií. Většina kurzu bude následně věnována konkrétním mezopotámským rituálům, v nichž se budeme snažit identifikovat kulturně zakotvená schémata práce s prostorem a jejich konkrétní aplikaci v rituální performanci.
Pevnou součástí semináře by měly být rituály, které se prostoru explicitně týkají, tedy stavební rituály, rituální ochrana prostoru a procesní praxe. Kromě toho se budeme věnovat i jiným vybraným rituálům, v nichž se dá sledovat např. stavba dočasných rituálních přístřešků či zbavování se zla odesláním po vodě. Budeme si všímat jednak praktických strategií při práci s rituálním prostorem (v jakých rituálních kontextech se určitý úkon objevuje), ale i užité rétoriky klasifikující rituální prostor (např. jako prostor domestikovaný oproti stepi, prostoru divokému a nezkulturněnému, či jako nápodobu božského prototypu).
Kromě četby vybraných sekundárních článků bude seminář klást velký důraz na samostanou interpretaci primárního materiálu účastníky, a to jak přímo v hodině ve společné diskusi, tak v rámci referátů. Jedná se tedy primárně o seminář dějinně náboženský, který by měl u studentů podpořit kreativní, metodologicky reflektovanou práci.