1. Úvodní hodina: Nietzsche jako náboženský myslitel? Myslitel se stává pachatelem.
2. Začátek příběhu: Zarathustra a jeho sestup Zarathustrovo první působiště: Na trhu a ve městě Veselá kráva
3. Nadčlověk (a alternativní moderní hrdinové)
4. O třech proměnách ducha: Velbloud, lev, dítě
5. Asketa a opovrhování tělem
6. Závěrečná řeč ve městě Pestrá kráva: O ctnosti, která obdarovává Druhé působiště: Na blažených ostrovech
7. Bohové, kteří tančí: proti zásvětí
8. Vůle k moci
9. Věčný návrat téhož poprvé a amor fati Třetí působiště: Na lodi směrem k horám
10.Věčný návrat téhož podruhé
11.Zarathustrova opice a město Veselá kráva podruhé
12.Oslava samoty, píseň o ano a amen Čtvrté působiště: Zarathustra zpět v horách
13.Zarathustrova zvířata, nejohyzdnější člověk a vyšší člověk
Nietzschův spis Tak pravil Zarathustra lze číst jako ironický komentář ke Starému i Novému zákonu, anebo obecněji jako hledání stanoviska k monotheismům (a k metafyzice, která je ideově spjatý podnik). V semináři se pokusíme rekonstruovat Nietzscheho jako myslitele se stěžejním zájmem o náboženství (od zoroastrismu přes křesťanství po buddhismus a islám).
Na Nietzscheho lze však pohlížet i jako na myslitele výslovně náboženského, myslitele, který usiluje o formulování pojmu transcendence v moderně, která je, právě jako Nietzsche sám, bytostně ironická. Existuje nějaká myšlenka, která tváří v tvář této ironii obstojí? Může být touto myšlenkou věčný návrat? A jak s tím vším souvisejí Zarathustrova zvířata?