Konzumerismus je jedním ze základních rysů modernity již od konce 18. století, kdy se podle Colina Campbella zrodil „z ducha romantismu“. Do nových výšin se však dostal až v 80. letech s nástupem neoliberalismu s a ním související kulturou autenticity. Řada autorů konzumerismus kritizuje a pokládá ho za odcizující. V našem semináři ale na něj budeme hledět neutrálně jako na specifický kulturní étos, který má jak své stránky světlé, tak stinné.
Seminář bude mít tři části. V první se na konzumerismus podíváme obecněji jako na sekulární variantu oběti a rozebereme si jeho symbolickou logiku. Ve druhé části na konzumerismus pohlédneme historicky a v návaznosti na Colina Campbella si probereme jeho vznik v 18. století z „romantické etiky“ v návaznosti na sentimentalistické proudy protestanstké teologie. Ve třetí části se pak zaměříme na stále rostoucí roli, kterou má konzumerismus v uplynulých desetiletích, jež Charles Taylor označuje jako „věk autenticity“. Budeme si všímat, jak se s nástupem neoliberálního konzumerismu mění povaha náboženství, ale stejně tak nás bude zajímat, že i konzumerismus sám vykazuje stále silnější náboženské rysy: je o identitě, autenticitě, zkušenosti a má kultickou dimenzi („kult značky“).