Práce semináře, vypisovaného především pro studenty I. ročníku, bude soustředěna praktickou aplikaci metod lingvostylistické, strukturální a semiotické analýzy uměleckých textů (především z údobí ruské moderny) a reflexi jejich možných, často velice různorodých interpretací. Těžiště práce by mělo být v četbě uměleckých textů, v diskusích o jednotlivých narativních strategiích a v obhajobě vlastních názorů v seminárních diskusích i v konfrontaci s koncepty, které nabízí bohatá sekundární literatura.
V zimním semestru budou rozebírána a interpretována tato díla:
A. Čechov: povídka Spať chočetsa
J. Zamjatin: povídky Bog, Peščera
F. Sologub: báseň Nědotykomka, povídka V tolpe
V. Nabokov: povídka Vesna v Fialtě, román Otčajanije
V letním semestru budou rozebírána a interpretována tato díla:
Apokryfy Alexeje Remizova a Fjodora Sologuva
Lev Lunc: povídka Rodina
V. Chodasevič: básně z Evropské noci, eseje ze souboru Nekropol
I. Brodskij: básně z cyklu Koněc prekrasnoj epochi, Bašňja, drama Mramor
Sekundární literatura (jednotlivé stati podle vlastního výboru ze sborníků:
Boris Šklovskij: Teorie prózy
Boris Ejchenbaum: Jak byl napsán Gogolův Plášť
Jurij Tyňanov: Literární fakt
Roman Jakobson: Poetická funkce
Exotika. Výbor z prací tartuské školy
Jan Mukařovský: Studie I a II