Vyučující: O. Matoušek
Cíle kurzu:
Cíle poznatkové:
Posluchač se seznámí s přehledem faktorů ovlivňujících rizikové chování mládeže a s vlivnými teoriemi, které interpretují tzv. problémové chování, případně překračování norem zákona. Dále se posluchač seznámí s domácím systémem institucí a služeb pro tuto mládež i s modely intervence a péče, které se používají v zahraničí a mohou sloužit jako inspirace v našem prostředí.
(Zkratka DCH je dále používána pro delikventní chování. Pro příručku Matoušek, Kroftová - Mládež a delikvence je užívána zkratka MaD.).
Cíle podporující kompetence:
Posluchač se naučí hodnotit situaci mladého člověka ohroženého sociálním selháním. Naučí se sestavovat individuální plán péče a stanovovat kriteria indikující jeho plnění. Naučí se naplánovat hodnocení kvality a efektivity programů pro tuto cílovou skupinu.
Předpoklady ke vstupu do kurzu:
Absolvování základního kurzu o metodologii společenskovědního výzkumu.
Rozpis témat přednášek, cvičení a seminářů:
Pojmy sociální deviance, anomie, labeling, sociální kontrola, asociální jednání, agresivita. Historická podmíněnost společenských norem a sankcí. Stručný přehled kriminologických teorií.
Lit. k semináři:
Foucault - Dějiny šílenství, Goffman - Stigma
Labáth a kol. - Riziková mládež
Některá práce dvojice Koukolík, Drtinová o tzv. deprivantech
Přehled biologických a psychologických faktorů ovlivňujících DCH. Dědičnost, konstituce (včetně hormonálních hladin, ADHD), procesy biologického zrání, příslušnost k pohlaví. Vliv vrozené inteligence. Osobnostní faktory.
Lit.k semináři:
MaD, kap. 1 a 2.
Některá novější práce Čírtkové, případně Netíka
Vliv rodiny na DCH.
Společenské postavení rodiny, kulturní příslušnost rodiny, struktura rodiny, rodinná interakce, způsoby řešení konfliktů, zacházení s agresivitou a další specifické disponující faktory.
Lit. k semin.:
MaD, kap. 3.
Možný - Rodina a společnost
Kulturní vlivy
Povaha současné společnosti. Změny ve fenoménu dětství a dospívání v posledních staletích. Změny ve struktuře společnosti. Tzv. ?subkultury" ve společnosti obecně, subultury mládeže. Vliv medií na DCH.
Beck - Riziková společnost
Příslušné kapitoly v MaD.
Romové versus většinová společnost. Romové jako etnikum, Romové jako skupina na okraji většinové společnosti. Romové a normy. Romská kriminalita.
Lit. k semin.
Jakoubek - Konec nejednoho mýtu
Kolektiv - Romové v České republice
Hodnocení případu a hodnocení rizika.
Metodika podle Zastrowa
Lit: Matoušek a kol. - Metody a řízení sociální práce
Státní institucionální systém zacházení s rizikovou mládeží v ČR. Historie systému. Úloha diagnostických ústavů, výchovných ústavů pro mládež, dětských domovů se školou, středisek výchovné péče. Rizika ústavní výchovy.
Lit. k semináři
Sekera - Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy
Programy nestátních institucí ČR I. Nízkoprahová zařízení. Terénní práce. Organizace pracující s dobrovolníky. Programy v přírodě.
Lit. k semináři
MaD poslední kapitoly
Materiály poskytujících organizací
Programy nestátních institucí v ČR II. Programy rozvoje sociálních dovedností. Programy reagující na šikanu. Preventivní programy ve školách. Nestátní probační programy. Domy na půl cesty. Azylové bydlení.
Lit. k semináři
Materiály poskytujících organizací
Inspirativní zahraniční programy I. Nízkoprahové služby a terénní práce. Terapeutické a rehabilitační programy.
Zahraniční zdroje
Inspirativní zahraniční programy II.Programy podporující vstup klienta na trh práce. Programy komplexně ovlivňující sociální prostředí klienta (MST). Preventivní programy.
Zahraniční zdroje
Hodnocení kvality a efektu programu. Schéma pro hodnocení programu.
Lit.
Matoušek a kol. - Sociální služby
Podmínky udělení atestace:
Aktivní účast na semináři max. 4 b.,
Hodnocení situace klienta a plán péče max. 3 b. ,
Návrh hodnocení programu max. 3 b.,
Test max. 4 b.
Výborně = 12-14 bodů, velmi dobře = 10- 11 bodů, dobře = 8-9 bodů