Řízení péče Oldřich Matoušek Cíl kurzu poznatkový: Seznámit se s hlavními pojmy a postupy při plánování a hodnocení služeb. Cíl podporující kompetence: Naučit studenty hodnotit klientovy potřeby, plánovat služby a hodnotit efektivitu program ů nabízených sociálními službami. Zároveň by student měl získat dovednost kriticky posuzovat studie klientových potřeb, resp. studie efektivity programů, které provedli jiní.
1. Koncept klientova přirozeného světa ve filosofické, sociologické a psychologické perspektivě, životní ?sféry" v různých variantách
2. Koncept kvality života
3. Způsoby hodnocení klientových potřeb, plány péče
4. Definice programu, charakteristiky dobrého programu, důvody pro hodnocení programů, etické otázky spojené s výzkumem efektivity programů
5. Specifika ústavní péče
6. Specifika neústavních forem péče poskytovaných profesionály a problematika svépomocných skupin
7. Hodnocení efektivity programu - kvantitativní metody
8. Hodnocení efektivity programu - kvalitativní metody
9. Formativní a procesový výzkum, akční výzkum
10. Hodnocení klientovy spokojenosti - možnosti a meze
11. Analýza nákladů a zisků
12. Interpretace dat, tvorba hodnotící zprávy, zásady pro publikaci výsledků Atestace: Student předloží vlastní projekt hodnocení existujícího programu a ten je klasifikován Výborně - Projekt je bez vážnějších chyb Velmi dobře - Projekt má formální chyby Dobře - Projekt nezohledňuje všechny potřebné aspekty, ale jen některé Literatura: Royse D. et al.: Program Evaluation. Brooks/Cole, Belmont 2001 Kratochvíl S.: Základy psychoterapie. Portál, Praha 1997 Disman M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2002 Matoušek O.: Ústavní péče, II. vyd., Slon, Praha 1999 Thyer B.A.et al.: The Handbook of Social Work Research Methods. Sage Publications, Thousand Oaks 2001 Straus A., Corbinová J. : Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice
Řízení péče
Kurz má naučit studenty hodnotit klientovy potřeby a hodnotit přiměřenost i efektivitu programů nabízených sociálními službami. Zároveň by student měl získat dovednost kriticky posuzovat studie klientových potřeb, resp. studie efektivity programů, které provedli jiní.