KRIZOVÁ INTERVENCE Olga Havránková Cíle kurzu poznatkové: posluchač se seznámí s problematikou krizí, naučí se rozpoznávat různé typy krizí, seznámí se s možnostmi, principy a postupy krizové intervence. Cíle podporující kompetence: posluchači se naučí reagovat na projevy krize, poskytovat podporu a stabilizovat klienta. Naučí se některým technikám, jak sami sebe zpevňovat a stabilizovat v kontaktu s těžkými emocemi klienta. Problematika je členěna do 12 tematických okruhů, které představují okruhy otázek ke zkoušce.
1. Definice krize, příčiny, typologie a fáze krize. Syndrom psychického ohrožení. Krize a tělo.
2. Řešení krize,přirozené vyrovnávací strategie, svépomoc, laická pomoc,záchranná síť.Rozpoznání krize u klienta, zjišťování jeho potřeb s využitím konceptu základních vývojových potřeb podle A.Pessa
3. Krizová intervence, principy, postupy.Krizová intervence telefonická a tváří v tvář.
4. Sebevražedná krize.Komunikace s klientem, signály, rizikové faktory, strategie pomoci. Práce s pozůstalými.
5. Problematika týraných a zneužívaných lidí.Formy zneužívání, následky, možnosti krizové intervence.
6. Krizová intervence u domácího násilí.Podpora sebedůvěry oběti, možnosti práce, význam bezpečí. Typy zneužívajících.
7. Tranzitorní krize - běh lidského života. Růst, přechod, dvojí krize smyslu. Rodinný životní cyklus.
8. Krizové situace v životě ženy a krizové situace mužů.
9. Sexualita, její vývoj a krize
10. Krizová intervence u seniorů.
11. Smrt a umírání.
12. Traumatická krize. Akutní reakce na stres, posttraumatická stresová porucha. Doporučená literatura: Brown, Pullen, Scott (1992): Emergentní psychiatrie. Psychoanalytické nakladatelství, Praha. Kastová, V. (2000): Krize a tvořivý přístup k ní. Portál, Praha. Koutek, J., Kocourkouvá, J. (2003): Sebevražedné chování. Portál, Praha. Vodáčková, D. a kol. (2002): Krizová intervence. Portál, Praha. Podmínky udělení atestace: aktivní účast na semináři max. 4 b. Kazuistika - popis krizové situace, strategií pomoci, vyjití z krize - max. 3 body Záznam z modelové situace, v níž byl student v roli krizového interventa - max. 2 body Test max. 5 bodů 14-12 bodů výborně, 11-10 bodů velmi dobře, 9-8 bodů dobře Studenti, kteří na katedře SOCP absolvovali kurz Krizová intervence v bakalářském stupni, mohou po dohodě s přednášející vypracovat kazuistiku a zažádat o uznání tohoto kurzu.
Krizová intervence
Kurz má seznámit posluchače s problematikou krizí a s teoretickými východisky a různými formami krizové intervence.
Prostřednictvím modelových situací by si posluchači měli osvojit následující dovednosti: rozpoznat krizi, znát pravidla komunikace s člověkem v krizi, pracovat se zakázkou, umět pracovat se specifickými tématy, znát etické principy krizové intervence.