Cíle kurzu:
Seznámení se základy práce (znalosti, dovednosti a nezbytné postoje) sociálního pracovníka moderní komunitní péče o lidi s duševním onemocněním - uživatelů zdravotní a sociální péče.
Objasnění role sociálního pracovníka v práci multiprofesionálního týmu pečujícího o lidi s duševním onemocněním
Cíle (znalosti,dovednosti): 1.Posluchač bude po ukončení kursu umět definovat principy komunitní péče o lidi s duševním onemocněním, bude rozumět jejich aplikaci v praxi. 2. Bude schopen mapovat zdravotně- sociální potřeby lidí s duševním onemocněním, plánovat základní intervence v této oblasti. 3. Bude mít základní vodítka, jak navázat vztah, efektivně komunikovat, dokázat pracovat ve vztahu s člověkem s duševním onemocněním a jeho rodinou.
* Cílová skupina:
Uživatel péče - člověk s dlouhodobým duševním onemocněním
Předpoklady ke vstupu do kurzu:
Znalost základů psychopatologie, znalost principů komunitní péče (obecně)
Rozpis témat přednášek, cvičení a seminářů: 13.10. 4 hodiny
* 27.10 4 hodiny POZOR ZMĚNA! 24.11. 4 hodiny 01.12. 4 hodiny
* 09.01 6 hodin (skupinová prezentace)
* Vždy od 8.20 do 11.35 13.10.
Podpora uživatelů péče v jejich integraci do společnosti a komunity
Porozumění principům komunitní péče o lidi s duševním onemocněním
Zdroje v komunitě:důležitost komunitních zdrojů a jejich mapování.
* 27.10.
* Týmová práce a řízení služeb
Case management jako metoda sociální práce-úvod. Case management a zákonitost týmové spolupráce, pochopení zvláštností jednotlivých profesí v péči o lidi s dlouhodobým duševním onemocněním.
Týmová komunikace. 24.11.
* Proces šetření a plánování intervencí 5. Šetření duševních problémů a jejich vlivu na sociální život, pracovní kapacitu jedince
(funkční šetření) 6. Šetření připravenosti k psychiatrické rehabilitaci
Šetření zdrojů v komunitě ve vztahu k cíli, návrh intervencí 01.12.
* Podpora schopnosti uživatele v řízení svého života 8.Problémové situace, rizika bezpečnosti 9. Strategie a techniky zplnomocňující uživatele péče
* 09.01.2011
* Budování pracovní aliance s uživateli péče a jejich rodinami 10. Důležitost vztahu pro sociální a psychologickou pohodu 11. Budování partnerského vztahu s uživatelem a jeho rodinou 12. Komunikace s uživatelem péče a jeho rodinou
Cca v březnu proběhne seminář s účastníky programu Erasmus, kteří budou prezentovat své zkušenosti a znalosti o systému péče o lidi s dlouhodobým duševním onemocněním ve Finsku,Portugalsku a USA.
* Kurs je kombinací krátkých přednášek, diskusí a cvičení, prací s kasuistikami. Podmínkou absolvování kursu je studium doporučené literatury jako přípravy na semináře.
Povinná literatura:
* Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009
Doporučená literatura:
* Podpora uživatelů péče v jejich integraci do společnosti a komunity
Koncepce psychiatrické péče:www.cmhcd.cz
Probstová,V.: Sociální práce s duševně nemocnými in Matoušek,O. a kol.:Sociální práce v praxi.Portál,Praha 2005
Učební materiály, které budou dodány po zapsání do kursu:
Thornicoft, G.Tansella,M.: Components of Modern Mental Health Services: a pragamatic balance of hospital and community care. In British Journal of Psychiatry,185,283-290,2004
Pěč,O.: Možnosti a meze změn struktury psychiatrické péče u nás.Prezentace z Konference sociální psychiatrie v Poděbradech
* Týmová práce a řízení služeb
Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009 (povinné)
Učební materiály, které budou dodány po zapsání do kursu:
Studijní texty k modulu psychiatrická rehabilitace,Komunitní psychiatrie v praxi, vzdělávací moduly (CD ROM),Praha,CRPDZ,2005
Liberman,R.P. et. al.:Requirements for Multidiciplinary Teamwork in Psychiatric Rehabilitation. In Psychiatric Services, 52:1331-1343,2001
* Proces šetření a plánování intervencí
Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009 (povinné)
Učební materiály, které budou dodány po zapsání do kursu:
Hodnocení zdravotního stavu populace(HONOS):Manuál k hodnocení nástroje HONOS.
Formulář k hodnocení profesionálem,formulář k hodnocení klientem
Studijní texty k modulu psychiatrická rehabilitace,Komunitní psychiatrie v praxi, vzdělávací moduly (CD ROM),Praha,CRPDZ,2005
Akutní stavy v psychiatrii,prezentace vytvořená pro potřeby Vzdělávacího modulu pro zdravotní sestry v oblasti psychiatrické rehabilitace a terénní práce v psychiatrii, studijní text, CRPDZ,2007
Psychofarmaka u akutních stavů,prezentace vytvořená pro potřeby Vzdělávacího modulu pro zdravotní sestry v oblasti psychiatrické rehabilitace a terénní práce v psychiatrii, studijní text, CRPDZ,2007
* Práce s rizikovými situacemi a chováním
Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009
Styx,P:O psychiatriii.Jak žít a jednat s duševně nemocnými lidmi.Computer Press,Brno 2003
* Podpora schopnosti uživatele v self-managementu
Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009 (povinné)
Učební materiály, které budou dodány při zapsání do kursu:
Fialová,A.:Problémové sociální situace a události: nejčastější otázky lidí s duševním onemocněním.Text vytvořený pro potřeby Vzdělávacího modulu pro zdravotní sestry v oblasti psychiatrické rehabilitace a terénní práce v psychiatrii, studijní text, CRPDZ,2007
* Budování pracovní aliance s uživateli péče a jejich rodinami
Pěč,O.,Probstová,V:Psychózy, Triton,Praha 2009 (povinné)
Dorner,K,Plog,U:Blázniti je lidské,Praha,Grada 1999 (zejména kapitola I.Člověk, který pomáhá sobě i druhým)
Kopřiva,K:Lidský vztah jako součást lidské profese.Portál,Praha 1997
Učební materiály, které budou dodány po zapsání do kursu:
Studijní texty k modulu Vztah a komunikace. Komunitní psychiatrie v praxi, vzdělávací moduly (CD ROM),Praha,CRPDZ,2005
Podmínky udělení zápočtu:
Aktivní účast na semináři : 4 b. (seminář 26 hodin, omluva 1 setkání, další nutno nahradit zpracováním zadání)
Pro všechny:
Zpracování zadání 1. : 2 b.(prezentace na semináři)
Zpracování zadání 2. : 2b.
Zpracování zadání 3 : 6b. (skupinová)
Konkrétní zadání a jejich podmínky budou stanoveny na prvním setkání účastníků semináře.
* Práce s lidmi s duševním onemocněním
* Otázky ke zkouškám
Sociální následky a průběh schizofrenního onemocnění závisí jen zčásti na symptomatice. Jak tomuto tvrzení rozumíte?
Jaké jsou nejčastější charakteristiky sociální sítě dlouhodobě duševně nemocných?
Definujte roli sociálního pracovníka v komunitní práci s lidmi s duševním onemocněním.
Objasněte roli sociálního pracovníka v práci multiprofesionálního týmu pečujícího o lidi s duševním onemocněním.
Popište základní principy komunitní péče o lidi s duševním onemocněním. 3 vyberte a krátce je vysvětlete, uveďte důvod vaší volby.
Vyberte 3 okruhy komunitně podpůrného systému pro lidi dlouhodobým duševním nemocným. U každého z vámi vybraných okruhů definujte hlavní potřeby uživatelů péče. Popište dle vás ideální systém stavu služeb, pohovořte o historii, situaci u nás a ve světě.
Jak rozumíte tvrzení :90.léta jsou v oblasti psychosociální rehabilitace ve znamení přechodu od paradigmatu lineárního kontinua k paradigmatu podpory?
Popište základní charakteristiky procesu úzdravy/zotavení (recovery) u lidí s duševním onemocněním?
Jaké jsou základní principy metody případového vedení (case managementu) u lidí s duševním onemocněním? 10)Popište specifické potřeby rodin dlouhodobě duševně nemocných ( zejména u lidí s onemocněním schizofrenního okruhu), podíl sociálního pracovníka na jejich naplňování, možnosti jeho intervencí.