Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální práce s rizikovou mládeží (a)

Předmět na Filozofická fakulta |
ASC51PV02

Sylabus

Sociální práce s rizikovou mládeží (dále jen RM)

O. Matoušek

Vývojové úkoly v období dospívání. Jejich obraz v mytologii (Campbell), v pohádkách (Bly), v literatuře (Salinger), ve filmu. Psychologie dospívání.

Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující rizikové chování (dědičnost, konstituce, rodina, místní komunita, kultura instituce: školy, ústavu, střediska, centra)

Faktory ovlivňující rizikové chování (kultura společnosti, média, sociální sítě). Evidence o výskytu kriminality u dětí a mládeže (soudní a policejní statistiky, výsledky výzkumu).

Programy pro RM založené na psychoterapeutických přístupech (realitní psychoterapie, psychoanalytická terapie, KB terapie a bodovací systémy, terapeutická komunita, psychoterapeutická práce ve skupinách)

Programy pro RM založené na rituálech přechodu u přírodních národů (Stephenson)

Programy založené na náboženské víře a vzdělávání (Don Bosco, Gilbert)

Programy založené na ideologii nového člověka (Makarenko). Programy založené na profesní přípravě.

Systém zařízení pro ohrožené děti a mládež v ČR. Mládež a vězení.

 Prezentace I.

Prezentace II.

Prezentace III.

Prezentace IV.  

Základní literatura:

Campbell: Tisíc tváří hrdiny

Matoušek, Matoušková: Mládež a delikvence

Stephenson: Co dělá z chlapců muže

Macek: Adolescence

Podaná, Buriánek: Delikvence mládeže

Požadavek k atestaci: Popis a kritické zhodnocení programu pro rizikovou mládež prezentovaný v seminární části.