Sociální práce s rodinou ASCK100076 Přednášející: O. Matoušek Určeno pro Bc. Cíle kurzu v termínech výstupů z učení a způsoby jejich ověřování: Znalosti: · Absolvent zná koncepty, teorie a postupy potřebné pro hodnocení rodiny Ověření: Test Dovednosti: · Umí zhodnotit funkčnost rodiny vzhledem k potřebám dítěte Ověření: Zpracované hodnocení rodiny (podle schématu SIDRO) a vytvořit plán práce s rodinou Obsah přednášek:
1. Shrnutí využitelných teorií rodiny s důrazem na teorii vývojového cyklu rodiny, strukturalistickou a komunikační teorii, sociálně-ekologickou teorii a teorii vazby (attachement).
2. Normy týkající se pracovníka a pracoviště (organizační kultura). Statisticky získané normy. Problém normality ve vztahu k etnickým menšinám.
3. Využitelné metody hodnocení (pozorování, interview, dotazníky, rozbory dokumentů), možnosti hodnocení vývojové úrovně dítěte a míry jeho traumatizace.
4. Potřeby dospělých a míra jejich naplnění. Rozvod.
5. Problémy dospělých ovlivňující fungování rodiny.
6. Potřeby dětí a míra jejich naplnění.
7. Zdravotní a psychické problémy dětí, které mají vliv na fungování rodiny.
8. Sociálně-právní ochrana dětí a její organizace. Problematika odebrání dítěte z rodiny.
9. Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část I. s příklady
10. Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část II. s příklady
11. Psaní zpráv a formulace závěrů, komunikace s jinými službami
12. Varianty plánování péče Atestace: Podmínkou udělení atestace je 80% účast na přednáškách a cvičeních. Souhrn bodů ze závěrečného testu a zpracované vlastní hodnocení rodiny s plánem péče určuje výslednou klasifikaci. Literatura: Matoušek O. a kol.: Encyklopedie sociální práce Matoušek, O., Pazlarová, H.: Hodnocení dítěte a rodiny v kontextu plánování péče Bowlby, J.: Vazba Sobotková, I.: Psychologie rodiny