Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální práce s rodinou

Předmět na Filozofická fakulta |
ASCK100076

Sylabus

Sociální práce s rodinou   ASCK100076 Přednášející: O. Matoušek Určeno pro Bc.  Cíle kurzu v termínech výstupů z učení a způsoby jejich ověřování: Znalosti: ·        Absolvent zná koncepty, teorie a postupy potřebné pro hodnocení rodiny Ověření: Test Dovednosti: ·        Umí zhodnotit funkčnost rodiny vzhledem k potřebám dítěte Ověření: Zpracované hodnocení rodiny (podle schématu SIDRO) a vytvořit plán práce s rodinou Obsah přednášek:

1.      Shrnutí využitelných teorií rodiny s důrazem na teorii vývojového cyklu rodiny, strukturalistickou a komunikační teorii, sociálně-ekologickou teorii a teorii vazby (attachement).

2.      Normy týkající se pracovníka a pracoviště (organizační kultura). Statisticky získané normy. Problém normality ve vztahu k etnickým menšinám.

3.      Využitelné metody hodnocení (pozorování, interview, dotazníky, rozbory dokumentů), možnosti hodnocení vývojové úrovně dítěte a míry jeho traumatizace.

4.      Potřeby dospělých a míra jejich naplnění. Rozvod.

5.      Problémy dospělých ovlivňující fungování rodiny.

6.      Potřeby dětí a míra jejich naplnění.

7.      Zdravotní a psychické problémy dětí, které mají vliv na fungování rodiny.

8.      Sociálně-právní ochrana dětí a její organizace. Problematika odebrání dítěte z rodiny.

9.      Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část I. s příklady

10.  Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část II. s příklady

11.  Psaní zpráv a formulace závěrů, komunikace s jinými službami

12.  Varianty plánování péče Atestace: Podmínkou udělení atestace je 80% účast na přednáškách a cvičeních. Souhrn bodů ze závěrečného testu a zpracované vlastní hodnocení rodiny s plánem péče určuje výslednou klasifikaci. Literatura: Matoušek O. a kol.: Encyklopedie sociální práce Matoušek, O., Pazlarová, H.: Hodnocení dítěte a rodiny v kontextu plánování péče Bowlby, J.: Vazba Sobotková, I.: Psychologie rodiny