Charles Explorer logo
🇬🇧

Social work in criminal justice

Class at Faculty of Arts |
ASCK100134

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sociální práce v trestní justici (SPTJ) akademický rok 2024/2025

Přednášející: PhDr. Andrea Matoušková, Mgr. Michal Špejra, LL.M.

Typ studijního předmětu: povinně volitelný

Rozsah studijního předmětu: 2 hod./týden, čtvrtek 15.50 – 17.25

Formy výuky studijního předmětu: přednáška a cvičení

Způsob ukončení studijního předmětu: zkouška

Místo výuky: bude zpřesněno

Cíl kurzu:

Seznámit studenty se základními teoretickými koncepty restorativní a retributivní justice a s podobou sociální práce v trestní justici, představit aktuální praktické zkušenosti a závěry provedených výzkumů v oblasti probace a mediace v ČR

Přednášky prokládané praktickými cvičeními mají studenty seznámit s výkladem klíčových pojmů (restorativní justice, probace, mediace, alternativní tresty, práce s pachatelem, práce s obětí trestného činu). Přednášky jsou zaměřeny na seznámení studentů s historií vzniku probace a mediace, s jejich současnými trendy, se současnou praxí probace a mediace v ČR a s dostupnou zahraniční zkušeností. Přednášky jsou doplněny promítáním videonahrávek vztahující se k daným tématům, jež jsou doplněny jejich rozborem a řízenou diskusí se studenty.

Předpoklady pro účast v kurzu: zájem studenta o porozumění možnostem uplatnění sociální práce v trestní justici.

Témata přednášek: 20. 2. 2025 (Andrea Matoušková)

Restorativní a retributivní přístup uplatňovaný při řešení trestných činů

· Výklad základních pojmů a principů

· Historie uplatnění restorativního přístupu v trestní justici

· Praktický příklad 27. 2. 2025 (Andrea Matoušková)

Zprostředkování dialogu mezi pachatelem a obětí – restorativní program mediace

· Mediace mezi pachatelem a obětí – představení principů a procesu zprostředkování

· Jak probíhá mediace v praxi trestní justice a jaké má výsledky

· Film s diskusí 6. 3. 2025 (Michal Špejra)

Role a význam kriminologického výzkumu

· Institut pro kriminologii a sociální prevenci – role a význam kriminologického výzkumu

· Recidiva z pohledu výzkumu

· Možnosti a limity měření účinnosti nástrojů trestní politiky cílených na snižování recidivy 13. 3. 2025 (Michal Špejra)

Restorativní programy z pohledu výzkumu

· Specifika, možnosti a limity uplatnění mediace v systému trestní justice v ČR

· Příklady restorativních postupů z mediační praxe

· Závěry výzkumných zjištění – mediace, restorativní konference 20. 3. 2025 (Andrea Matoušková)

Zprostředkování dialogu mezi pachatelem a obětí – restorativní skupinové konference

· Restorativní konference – představení principů a procesu zprostředkování

· Jak probíhá restorativní konference v praxi trestní justice a jaké má výsledky

· Film s diskusí – příklad restorativního přístupu při práci s mládeží (Burning bridges) 27. 3. 2025 (Michal Špejra)

Aktuální trendy a problémy při uplatnění restorativní justice v ČR

· Strategie rozvoje restorativní justice v ČR

· Překážky uplatnění restorativního přístupu v praxi

· Příklady restorativních postupů z praxe 3. 4. 2025 (Andrea Matoušková)

Institucionalizace probace a mediace v ČR – vznik, vývoj, aktuální problematika probace a mediace v ČR

· Vysvětlení historie vzniku a zavádění probace a mediace v ČR

· Probační a mediační služba – poslání a principy její činnosti

· Zákon č. 257/2000 Sb. o Probační a mediační službě (PMS) 10.4. 2025 (Michal Špejra)

Probace z pohledu českého výzkumu

· Závěry z výzkumných zjištění IKSP vztahujících se k probaci

· Paradigma desistence (bod zvratu v kriminální kariéře a co ho podporuje)

· Příklady z praxe 24. 4. 2025 (Andrea Matoušková)

Příklady dobré praxe při přípravě odsouzených na podmíněné propuštění – parole

· spolupráce Probační a mediační služby s Vězeňskou službou ČR

· Probační dům – přechodové zařízení mezi věznicí a svobodou

· Specifika výkonu dohledu nad podmíněně propuštěními pachateli 15. 5. 2025 (Michal Špejra)

Příklady dobré praxe při přípravě odsouzených na propuštění z výkonu trestu ve vězení

· Otevřená věznice

· Inspirativní projekty pro pachatele a oběti trestných činů

Další informace:

Přednáška končí zkouškou, která má dvě části:

· diskuse nad písemnou esejí

· zodpovídání otázek k tématům, jež byly odpřednášeny

Podmínka pro absolvování zkoušky:

Písemná esej na téma: Příklad využití restorativního přístupu v oblasti sociální práce v české praxi

Doporučená literatura:

Zehr, H.: Úvod do restorativní justice. Sdružení pro probaci a mediaci v justici. Praha 2004

Sotolář, A., Púry,F., Šámal,P.: Alternativní řešení trestních věcí v praxi. Praha : C.H.Beck, 2000

Riskin, L. L. , Arnold, T., Keating, J.M. Mediace aneb jak řešit konflikty. Praha: Palata, 1997

Úlehla, I. : Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996

Čírtková, L.: Dva pohledy na delikvenci dětí a mladistvých. Kriminalistika č. 4/2003

Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví nad mládeží

Statistika MV ČR, MSp ČR, Vězeňské služby ČR, PMS ČR

Trestní zákoník, trestní řád, zákon o PMS Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025, dále viz - www.pmscr.cz

Koncepce českého vězeňství do roku 2025, dále viz – www.vscr.cz

Publikace Institutu pro kriminologii a sociální prevenci – dostupné on line na www.kriminologie.cz

Rozum, J. - Háková, L. - Hulmáková, J. - Špejra, M. - Zhřívalová, P.: Zprávy PMS pro účely rozhodnutí v trestním řízení: kvalita, význam, efektivita. Praha: IKSP, 2010

Rozum,J. - Kotulan,P. - Tomášek,J. - Špejra,M.: Probační programy pro mladistvé. Praha: IKSP, 2011 

Rozum,J. - Kotulan,P. - Luptáková,M. - Scheinost,M. - Tomášek,J. - Špejra,M.: Uplatnění mediace

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V rámci přednášky jsou studenti seznámeni s teoretickými koncepty naplňování spravedlnosti v trestní justici – restorativním a retributivním přístupem při řešení trestných činů a jejich nápravy. Pomocí výukových filmů s diskusí, prezentací závěrů relevantních výzkumů a přednášek představující způsoby zacházení s oběťmi a pachateli trestných činů jsou studenti seznámeni jak s aktuální českou, tak i zahraniční praxí.

Přednášky jsou doplňovány příklady z praxe výkonu probace a mediace v ČR, představují způsoby sociální práce s oběťmi a pachateli trestných činů a možnosti spolupráce se zástupci komunity dotčené spácháním trestného činu.