Sociální práce v trestní justici (SPTJ) akademický rok 2024/2025
Přednášející: PhDr. Andrea Matoušková, Mgr. Michal Špejra, LL.M.
Typ studijního předmětu: povinně volitelný
Rozsah studijního předmětu: 2 hod./týden, čtvrtek 15.50 – 17.25
Formy výuky studijního předmětu: přednáška a cvičení
Způsob ukončení studijního předmětu: zkouška
Místo výuky: bude zpřesněno
Cíl kurzu:
Seznámit studenty se základními teoretickými koncepty restorativní a retributivní justice a s podobou sociální práce v trestní justici, představit aktuální praktické zkušenosti a závěry provedených výzkumů v oblasti probace a mediace v ČR
Přednášky prokládané praktickými cvičeními mají studenty seznámit s výkladem klíčových pojmů (restorativní justice, probace, mediace, alternativní tresty, práce s pachatelem, práce s obětí trestného činu). Přednášky jsou zaměřeny na seznámení studentů s historií vzniku probace a mediace, s jejich současnými trendy, se současnou praxí probace a mediace v ČR a s dostupnou zahraniční zkušeností. Přednášky jsou doplněny promítáním videonahrávek vztahující se k daným tématům, jež jsou doplněny jejich rozborem a řízenou diskusí se studenty.
Předpoklady pro účast v kurzu: zájem studenta o porozumění možnostem uplatnění sociální práce v trestní justici.
Témata přednášek: 20. 2. 2025 (Andrea Matoušková)
Restorativní a retributivní přístup uplatňovaný při řešení trestných činů
· Výklad základních pojmů a principů
· Historie uplatnění restorativního přístupu v trestní justici
· Praktický příklad 27. 2. 2025 (Andrea Matoušková)
Zprostředkování dialogu mezi pachatelem a obětí – restorativní program mediace
· Mediace mezi pachatelem a obětí – představení principů a procesu zprostředkování
· Jak probíhá mediace v praxi trestní justice a jaké má výsledky
· Film s diskusí 6. 3. 2025 (Michal Špejra)
Role a význam kriminologického výzkumu
· Institut pro kriminologii a sociální prevenci – role a význam kriminologického výzkumu
· Recidiva z pohledu výzkumu
· Možnosti a limity měření účinnosti nástrojů trestní politiky cílených na snižování recidivy 13. 3. 2025 (Michal Špejra)
Restorativní programy z pohledu výzkumu
· Specifika, možnosti a limity uplatnění mediace v systému trestní justice v ČR
· Příklady restorativních postupů z mediační praxe
· Závěry výzkumných zjištění – mediace, restorativní konference 20. 3. 2025 (Andrea Matoušková)
Zprostředkování dialogu mezi pachatelem a obětí – restorativní skupinové konference
· Restorativní konference – představení principů a procesu zprostředkování
· Jak probíhá restorativní konference v praxi trestní justice a jaké má výsledky
· Film s diskusí – příklad restorativního přístupu při práci s mládeží (Burning bridges) 27. 3. 2025 (Michal Špejra)
Aktuální trendy a problémy při uplatnění restorativní justice v ČR
· Strategie rozvoje restorativní justice v ČR
· Překážky uplatnění restorativního přístupu v praxi
· Příklady restorativních postupů z praxe 3. 4. 2025 (Andrea Matoušková)
Institucionalizace probace a mediace v ČR – vznik, vývoj, aktuální problematika probace a mediace v ČR
· Vysvětlení historie vzniku a zavádění probace a mediace v ČR
· Probační a mediační služba – poslání a principy její činnosti
· Zákon č. 257/2000 Sb. o Probační a mediační službě (PMS) 10.4. 2025 (Michal Špejra)
Probace z pohledu českého výzkumu
· Závěry z výzkumných zjištění IKSP vztahujících se k probaci
· Paradigma desistence (bod zvratu v kriminální kariéře a co ho podporuje)
· Příklady z praxe 24. 4. 2025 (Andrea Matoušková)
Příklady dobré praxe při přípravě odsouzených na podmíněné propuštění – parole
· spolupráce Probační a mediační služby s Vězeňskou službou ČR
· Probační dům – přechodové zařízení mezi věznicí a svobodou
· Specifika výkonu dohledu nad podmíněně propuštěními pachateli 15. 5. 2025 (Michal Špejra)
Příklady dobré praxe při přípravě odsouzených na propuštění z výkonu trestu ve vězení
· Otevřená věznice
· Inspirativní projekty pro pachatele a oběti trestných činů
Další informace:
Přednáška končí zkouškou, která má dvě části:
· diskuse nad písemnou esejí
· zodpovídání otázek k tématům, jež byly odpřednášeny
Podmínka pro absolvování zkoušky:
Písemná esej na téma: Příklad využití restorativního přístupu v oblasti sociální práce v české praxi
Doporučená literatura:
Zehr, H.: Úvod do restorativní justice. Sdružení pro probaci a mediaci v justici. Praha 2004
Sotolář, A., Púry,F., Šámal,P.: Alternativní řešení trestních věcí v praxi. Praha : C.H.Beck, 2000
Riskin, L. L. , Arnold, T., Keating, J.M. Mediace aneb jak řešit konflikty. Praha: Palata, 1997
Úlehla, I. : Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996
Čírtková, L.: Dva pohledy na delikvenci dětí a mladistvých. Kriminalistika č. 4/2003
Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví nad mládeží
Statistika MV ČR, MSp ČR, Vězeňské služby ČR, PMS ČR
Trestní zákoník, trestní řád, zákon o PMS Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025, dále viz - www.pmscr.cz
Koncepce českého vězeňství do roku 2025, dále viz – www.vscr.cz
Publikace Institutu pro kriminologii a sociální prevenci – dostupné on line na www.kriminologie.cz
Rozum, J. - Háková, L. - Hulmáková, J. - Špejra, M. - Zhřívalová, P.: Zprávy PMS pro účely rozhodnutí v trestním řízení: kvalita, význam, efektivita. Praha: IKSP, 2010
Rozum,J. - Kotulan,P. - Tomášek,J. - Špejra,M.: Probační programy pro mladistvé. Praha: IKSP, 2011
Rozum,J. - Kotulan,P. - Luptáková,M. - Scheinost,M. - Tomášek,J. - Špejra,M.: Uplatnění mediace
V rámci přednášky jsou studenti seznámeni s teoretickými koncepty naplňování spravedlnosti v trestní justici – restorativním a retributivním přístupem při řešení trestných činů a jejich nápravy. Pomocí výukových filmů s diskusí, prezentací závěrů relevantních výzkumů a přednášek představující způsoby zacházení s oběťmi a pachateli trestných činů jsou studenti seznámeni jak s aktuální českou, tak i zahraniční praxí.
Přednášky jsou doplňovány příklady z praxe výkonu probace a mediace v ČR, představují způsoby sociální práce s oběťmi a pachateli trestných činů a možnosti spolupráce se zástupci komunity dotčené spácháním trestného činu.