Charles Explorer logo
🇬🇧

Romani, Society, Culture

Class at Faculty of Arts |
ASE100367

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Hodiny a četba k nim: 1) Úvod: romština, lingvistika, sociolingvistika, romistická sociolingvistikaMatras, Yaron. 2002. Romani Sociolinguistics.

In: Matras, Y. Romani.

A Linguistic Introduction. Cambridge University Press, 238—250.Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK 2) Bilingvismus, multilingvismus, diglosieWei, Li. 2003.

Dimenzie bilingvizmu. In: Štefánik, Jozef.

Antológia bilingvizmu. Bratislava: AEP, 24—38.PDF v záložce soubory v SISu 3) Etnolingvistická vitalita;Yagmur, K., Ehala, M. 2011.

Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101—110.

DOI: 10.1080/01434632.2010.541913Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK 4) Uchování jazyka a směnaHübschmannová, Milena. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled).

Slovo a slovesnost 3: 328—336.PDF v záložce soubory v SISu 5) Revitalizace jazykaŠatava, Leoš. 2009. Malé etnické a jazykové skupiny – současné aktivity na poli přetrvání a revitalizace identity a jazyka (teorie a praxe).

In. Šatava, L. Jazyk a identita etnických menšin.

Praha: SLON, 31—62. 6) Jazyk a identita, jazykové postojeZahova, Sofiya. 2013. Gypsies/Roma in Montenegro: Group identity and the role of language.

In. Schrammel-Leber, Barbara a Barbara Tiefenbacher (Eds.).

Romani V. Papers from the Annual Meeting af the Gypsy Lore Society, Graz 2011.

Graz: Grazer Romani Publikationen, 81-96.PDF v záložce soubory v SISu 7) Jazyková socializace, jazykové registryRéger, Zita, Gleason, Jean Berko. Romani child-directed speech and children's language among Gypsies in Hungary.

Language in Society (20): 601—617.Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK 8) Akvizice druhého jazyka, etnolektBořkovcová, Máša. 2006. Sociální proměny etnolektu.

In. Bořkovcová, M.

Romský etnolekt češtiny. Praha: Signeta, 107—116. 9) Střídání kódů, PararomštinyKrinková, Zuzana. 2016.

Několik úskalí studia španělského caló. Romano džaniben 23 (1): 7–26.dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz 10) Jazyková právaSloboda, M. 2010.

Menej používané jazyky v Česku: problémy rozvoja v jazykovo „homogénnom“ národnom štáte.PDF v záložce soubory v SISu 11) Romština a škola Filipović, Jelena. 2015. Vzdělávání v romském jazyce v Srbsku z pohledu projektu QualiRom.

Romano džaniben 22 (2): 51–68.dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz 12) Jazykové plánováníHalwachs, Dieter W. 2011. Language planning and media: the case of Romani.

Current Issues in Language Planning 12 (3): 381—401. DOI:10.1080/14664208.2011.604964.Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz představí témata z oborů sociolingvistika (sociologie jazyka) a lingvistická antropologie relevantní pro studium romštiny, resp. jazykové situace Romů. Jednotlivé lekce obsahují obecnější úvod (problematika, teoretické koncepty, příklady z různých jazykových společenství), následuje část romistická, uplatňující představené téma na situaci mluvčích romštiny a představující dosavadní romistický výzkum k tématu.

Předmět je zakončen testem.

Study programmes