Hodiny a četba k nim: 1) Úvod: romština, lingvistika, sociolingvistika, romistická sociolingvistikaMatras, Yaron. 2002. Romani Sociolinguistics. In: Matras, Y. Romani. A Linguistic Introduction. Cambridge University Press, 238—250. 2) Bilingvismus, multilingvismus, diglosieWei, Li. 2003. Dimenzie bilingvizmu. In: Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: AEP, 24—38. 3) Etnolingvistická vitalita;Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101—110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913 4) Uchování jazyka a směnaHübschmannová, Milena. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). Slovo a slovesnost 3: 328—336. 5) Revitalizace jazykaŠatava, Leoš. 2009. Malé etnické a jazykové skupiny – současné aktivity na poli přetrvání a revitalizace identity a jazyka (teorie a praxe). In. Šatava, L. Jazyk a identita etnických menšin. Praha: SLON, 31—62. 6) Jazyk a identita, jazykové postojeZahova, Sofiya. 2013. Gypsies/Roma in Montenegro: Group identity and the role of language. In. Schrammel-Leber, Barbara a Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting af the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Graz: Grazer Romani Publikationen, 81-96. 7) Jazyková socializace, jazykové registry
Réger, Zita, Gleason, Jean Berko. Romani child-directed speech and children's language among Gypsies in Hungary. Language in Society (20): 601—617. 8) Akvizice druhého jazyka, etnolektBořkovcová, Máša. 2006. Sociální proměny etnolektu. In. Bořkovcová, M. Romský etnolekt češtiny. Praha: Signeta, 107—116. 9) Střídání kódů, PararomštinyKrinková, Zuzana. 2016. Několik úskalí studia španělského caló. Romano džaniben 23 (1): 7–26. 10) Jazyková právaSloboda, M. 2010. Menej používané jazyky v Česku: problémy rozvoja v jazykovo „homogénnom“ národnom štáte. 11) Romština a škola Filipović, Jelena. 2015. Vzdělávání v romském jazyce v Srbsku z pohledu projektu QualiRom. Romano džaniben 22 (2): 51–68. 12) Jazykové plánováníHalwachs, Dieter W. 2011. Language planning and media: the case of Romani. Current Issues in Language Planning 12 (3): 381—401. DOI:10.1080/14664208.2011.604964.
Kurz představí témata z oborů sociolingvistika (sociologie jazyka) a lingvistická antropologie relevantní pro studium romštiny, resp. jazykové situace Romů. Jednotlivé lekce budou obsahujíobecnější úvod (problematika, teoretické koncepty, příklady z různých jazykových společenství), následuje část romistická, uplatňující představené téma na situaci mluvčích roštiny a představující dosavadní romistický výzkum k tématu.
Předmět je zakončen testem.