1. Úvodní hodina (seznámení s průřezovými tématy; požadavky k atestaci)
2. Narození dítěte, jeho pojmenování (aver svetos; romano / aver nav, přezdívky, oficiální jména)
3. Ochrana novorozence, nemoci (guľi daj apod.; indraľori apod.; uhranutí; jagalo paňi), křest a kmotrovství (obřad a oslavy křtu, jeho význam; kmotrovské vztahy a závazky)
4. Rodina, demografie, status (fajta X fameľija; demografické charakteristiky; status vrozený, připsaný a získaný)
5. Sídla a obydlí (osada, ghetto - o sobě / v rámci obce; bydlení - užitek a výzdoba; proměny)
6. Jazyk a folklor (osvojování jazyka; romština a majoritní jazyk; sociolingvistická situace; útvary lidové slovesnosti)
7. Děti a sourozenci (péče o dítě; postavení a úlohy dítěte v rodině; sourozenecké konstelace)
8. Vzdělávání a výchova (v rodině; ve škole; v rámci církve)
9. Zaměstnání - řemesla a služby (tradiční způsoby obživy; systém džadžmámí), hudba a kovářství (druhy hudební produkce; specifika romského kovářství; projevy úcty; paťiv X ladž; degešství; migrace)
10. Tělo a tělesnost (mužské a ženské; odívání a zdobení těla: šaty, šperky, účesy, tetování, barvy)
11. Svátky výročního cyklu (Vánoce, Velikonoce, Kermeše)
12. Dospívání (čhaj, čhavo / ternochar; piraňi X romňi; seznamování; menstruace; projevy sexuality)
Předmět je uvedením do kultury tzv. slovenských Romů a zároveň do základních konceptů romistické etnologie (antropologie).
S jednotlivými kulturními fenomény jsou studenti seznamováni prostřednictvím etnografického materiálu (literatura, audiovizuální pomůcky). Na šesti průřezových tématech (rodina a příbuzenství; genderové role; religiozita; rituální čistota; romství; sociální kontrola) jsou objasněny základní pojmy typické pro romistická bádání (paťiv X ladž; bori; mule atd.) Hlavním organizačním principem prezentace témat je životní cyklus, přičemž v tomto předmětu je těžištěm období od narození do mladé dospělosti. Na předmět navazuje předmět Etnologie slovenských Romů II (ASE 100372).