1. (1/10)Úvodní hodina 2. (8/10)Struktura a zpracování BP Četba: Tomáš Reichel: Zkušenosti Romů ve světě dominance neromské normality (BP, UESEBS FFUK, 2022) Případné další čtení: Magdalena Dušková: „Mezi mlýnskými koly“: Intersekcionální analýza zkušeností romských žen v České republice (DP, UESEBS FFUK, 2024)Zadání k četbě: Při čtení textů sledujte zejména: - jak si autor/ka téma svojí BP vymezuje (oblast, téma, konkrétní zaměření) - k jaké/ým akademické/ým debatě/ám se vztahuje - jak si text svojí práce strukturuje, na základě čeho - jak velkou pozornost věnuje nejen popisu dat, ale i jejich analýze - které pasáže textu se vám dobře četly a proč Písemně si poznamenejte: - Co vám na způsobu realizace dané závěrečné práce (vymezení tématu / realizace výzkumu / zpracování BP) připadá inspirativní? Čemu byste se naopak případně chtěli vyhnout? - Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít) 3. (15/10)Struktura a zpracování BP Četba:Kornélie Peterková: Současná sociální politika hlavního města Prahy vůči Romům, její podoby a cíle (BP, UESEBS FFUK, 2024)Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10) 4. (22/10)děkanský sportovní den, výuka odpadá 5. (29/10)Struktura a zpracování BP
Četba:Jan Ort: Mobilita Romů v kontextu lokálních vztahů. Případová studie z okresu Svidník na východním Slovensku (DP, KSES FFUK, 2017)Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10) 6. (5/11)Struktura a zpracování BP
Četba: (Bude upřesněno dle předpokládaného tématu vlastních BP) 7. (12/11)Shrnutí inspirací a poznatků, struktura BP
Zadání (vypracujte písemně): Na základě předchozího čtení a poznámek k přečetným závěrečným pracím - sestavte pro vás ideální obecnou osnovu práce (ideálně již se zohledněním zaměření vlastní BP). Které podkapitoly (kromě obsahových) by v osnově určitě neměly chybět? - shrňte ve stručných max. 5 bodech hlavní pozitivní, ale případně i negativní inspirace 8. (19/11)Týden humanitních věd, výuka odpadá 9. (26/11)Critical Romani Studies
Četba (přečtěte oba zadané texty): - The Origins of the Journal. In Critical Romani Studies 2018/1, s. 3-7. https://crs.ceu.edu/index.php/crs/issue/view/1 - Mirga-Kruszelnicka, A. (2018). Challenging Anti-gypsyism in Academia: The Role of Romani Scholars. Critical Romani Studies, 1(1), 8–28. https://doi.org/10.29098/crs.v1i1.5
Další doporučená četba: Fiałkowska, Kamila; Garapich, Michał P.; Jóźwiak, Ignacy; Mirga-Wójtowicz, Elżbieta; Styrkacz, Sonia; Szewczyk, Monika. 2023. Anti-paćiw v gádžovské akademii, Ficowského stíny – a co s nimi? Cvičení v reciproční etnografii a dekolonizaci polské romistiky. Romano džaniben 30 (1): 77–102. Dunajeva, Jekatyerina. 2023. Dekolonizace produkce vědění. Kritický obrat v romistických studiích. Romano džaniben 30 (1): 107–117.Zadání k četbě: Při čtení textů sledujte zejména: - způsob formulace argumentů (jaké otázky autoři zvedají, jak je ukotvují v předchozí literatuře a praxi, jak na ně ať už přímo nebo nepřímo odpovídají) - způsob výstavby textu
Písemně si poznamenejte: - Jaké hlavní otázky či teze (max. 3) vyplývající z prezentované kritiky pozice Romů v akademickém světě, včetně psaní o Romech, vám připadají pro vaši další práci a čtení dalších romistických textů stěžejní? - Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít) 10. (3/12)Milena Hübschmannová a inspirativnost jejích přístupů k psaní o Romech
Četba (přečtěte oba zadané texty): Hübschmannová, Milena. 1970. Co je tzv. cikánská otázka. Sociologický časopis 6 (1970), č. 2, s. 105–118. Hübschmannová, Milena. 1999. Několik poznámek k hodnotám Romů. In: Romové v České republice 1945-89. Praha: Socioklub, s. 16-66.
Zadání k četbě: Při četbě textů sledujte, jakými různými způsoby autorka v textech zprostředkovává perspektivu a zkušenost Romů. Jakým způsobem vymezuje svoji pozici? Které termíny, které používá/zavádí vám připadají důležité? 11. (10/12)Bude upřesněno 12. (17/12)Bude upřesněno 13. (7/1)Závěrečná hodina
Zadání: V přípravě na závěrečnou hodinu si připravte písemně: - shrnutí vašich hlavních inspirací a poznatků ke zpracování BP - nástin zaměření vlastní bakalářské práce
Kurz určený pro studenty aktuálně pracující na přípravě svojí bakalářské práce. Zaměřuje se na seznámení se strukturou a náležitostmi bakalářské práce, administrativními postupy při jejím zadávání, odevzdávání a obhajobě, ale především s postupem prací při jejím zpracování.
Na příkladech úspěšně obhájených závěrečných pracích a na vybraných oborových textech budeme debatovat o různých aspektech procesu získávání a zpracování dat, včetněn etických rozměrů, o současných přístupech k výzkumu týkajícího se Romů, ale i způsobu vyhledávání sekundární literatury a stylech psaní akademických textů.