Charles Explorer logo
🇬🇧

Bachelor seminar I

Class at Faculty of Arts |
ASE100375

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. (1/10)Úvodní hodina 2. (8/10)Struktura a zpracování BP Četba: Tomáš Reichel: Zkušenosti Romů ve světě dominance neromské normality (BP, UESEBS FFUK, 2022) Případné další čtení: Magdalena Dušková: „Mezi mlýnskými koly“: Intersekcionální analýza zkušeností romských žen v České republice (DP, UESEBS FFUK, 2024)Zadání k četbě: Při čtení textů sledujte zejména: - jak si autor/ka téma svojí BP vymezuje (oblast, téma, konkrétní zaměření) - k jaké/ým akademické/ým debatě/ám se vztahuje - jak si text svojí práce strukturuje, na základě čeho - jak velkou pozornost věnuje nejen popisu dat, ale i jejich analýze - které pasáže textu se vám dobře četly a proč Písemně si poznamenejte: - Co vám na způsobu realizace dané závěrečné práce (vymezení tématu / realizace výzkumu / zpracování BP) připadá inspirativní? Čemu byste se naopak případně chtěli vyhnout? - Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít)  3. (15/10)Struktura a zpracování BP Četba:Kornélie Peterková: Současná sociální politika hlavního města Prahy vůči Romům, její podoby a cíle (BP, UESEBS FFUK, 2024)Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10) 4. (22/10)děkanský sportovní den, výuka odpadá 5. (29/10)Struktura a zpracování BP

Četba:Jan Ort: Mobilita Romů v kontextu lokálních vztahů. Případová studie z okresu Svidník na východním Slovensku (DP, KSES FFUK, 2017)Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10) 6. (5/11)Struktura a zpracování BP

Četba: (Bude upřesněno dle předpokládaného tématu vlastních BP) 7. (12/11)Shrnutí inspirací a poznatků, struktura BP

Zadání (vypracujte písemně): Na základě předchozího čtení a poznámek k přečetným závěrečným pracím - sestavte pro vás ideální obecnou osnovu práce (ideálně již se zohledněním zaměření vlastní BP). Které podkapitoly (kromě obsahových) by v osnově určitě neměly chybět? - shrňte ve stručných max. 5 bodech hlavní pozitivní, ale případně i negativní inspirace  8. (19/11)Týden humanitních věd, výuka odpadá 9. (26/11)Critical Romani Studies

Četba (přečtěte oba zadané texty):  - The Origins of the Journal. In Critical Romani Studies 2018/1, s. 3-7. https://crs.ceu.edu/index.php/crs/issue/view/1 - Mirga-Kruszelnicka, A. (2018). Challenging Anti-gypsyism in Academia: The Role of Romani Scholars. Critical Romani Studies, 1(1), 8–28. https://doi.org/10.29098/crs.v1i1.5

Další doporučená četba: Fiałkowska, Kamila; Garapich, Michał P.; Jóźwiak, Ignacy; Mirga-Wójtowicz, Elżbieta; Styrkacz, Sonia; Szewczyk, Monika. 2023. Anti-paćiw v gádžovské akademii, Ficowského stíny – a co s nimi? Cvičení v reciproční etnografii a dekolonizaci polské romistiky. Romano džaniben 30 (1): 77–102. Dunajeva, Jekatyerina. 2023. Dekolonizace produkce vědění. Kritický obrat v romistických studiích. Romano džaniben 30 (1): 107–117.Zadání k četbě: Při čtení textů sledujte zejména: - způsob formulace argumentů (jaké otázky autoři zvedají, jak je ukotvují v předchozí literatuře a praxi, jak na ně ať už přímo nebo nepřímo odpovídají) - způsob výstavby textu  

Písemně si poznamenejte: - Jaké hlavní otázky či teze (max. 3) vyplývající z prezentované kritiky pozice Romů v akademickém světě, včetně psaní o Romech, vám připadají pro vaši další práci a čtení dalších romistických textů stěžejní? - Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít) 10. (3/12)Milena Hübschmannová a inspirativnost jejích přístupů k psaní o Romech

Četba (přečtěte oba zadané texty):  Hübschmannová, Milena. 1970. Co je tzv. cikánská otázka. Sociologický časopis 6 (1970), č. 2, s. 105–118. Hübschmannová, Milena. 1999. Několik poznámek k hodnotám Romů. In: Romové v České republice 1945-89. Praha: Socioklub, s. 16-66.

Zadání k četbě: Při četbě textů sledujte, jakými různými způsoby autorka v textech zprostředkovává perspektivu a zkušenost Romů. Jakým způsobem vymezuje svoji pozici? Které termíny, které používá/zavádí vám připadají důležité? 11. (10/12)Bude upřesněno 12. (17/12)Bude upřesněno 13. (7/1)Závěrečná hodina

Zadání: V přípravě na závěrečnou hodinu si připravte písemně: - shrnutí vašich hlavních inspirací a poznatků ke zpracování BP - nástin zaměření vlastní bakalářské práce

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz určený pro studenty aktuálně pracující na přípravě svojí bakalářské práce. Zaměřuje se na seznámení se strukturou a náležitostmi bakalářské práce, administrativními postupy při jejím zadávání, odevzdávání a obhajobě, ale především s postupem prací při jejím zpracování.

Na příkladech úspěšně obhájených závěrečných pracích a na vybraných oborových textech budeme debatovat o různých aspektech procesu získávání a zpracování dat, včetněn etických rozměrů, o současných přístupech k výzkumu týkajícího se Romů, ale i způsobu vyhledávání sekundární literatury a stylech psaní akademických textů.