1. (15.2.) úvodní hodina 2. (22.2.)Orální historie a její aplikace v romistickém výzkumu (Helena Sadílkov á)Četba: - Vaněk, Mücke, Pelikánová. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. Další materiály: - Bylo nám dobře a pak přišla válka. Rozhovor s Annou Surmajovou. / Nad svědectvím paní Anny Surmajové. Romano Džaniben, 2015, č. 22, s. 115-132. - Stíny, vzpomínky a naděje / Rozhovor se Zdeňkem Danielem st. a Zdeňkem Danielem ml.. Romano džaniben 1/2018, s. 141-165. 3. (1.3.)Kombinace OH a archivního výzkumu (Helena Sadílková)
Četba: - Markéta Hajská: “We had to run away”: The Lovára’s departure from the Protectorate of Bohemia and Moravia to Slovakia in 1939. Romani Studies (2022), 32, (1), 51–83. - Helena Sadílková: Resettling the settlement. In Kozhanov K., Oslon M., Dieter H.: Das amen godi pala Lev Čerenkov: Romani historija, čhib taj kultura. Graz, Karl-Franzens-Universität Graz - trefpunkt sprachen, 2017, s. 339-351. 4. (8.3.)Etická dilemata historického výzkumu (Helena Sadílková)Četba: - Lada Viková: "Not being others" and "forgetting the Auschwitz trauma". In Donert, Rosenhaft (eds.), Legacies of the Genocide, 2022, s. 144-171. - Renata Berkyová: Žádosti o uznání holokaustu Romů a Sintů v Čechách. Výsledky výzkumu žádostí o osvědčení podle zákona 255/1946 Sb. u lidí vězněných v CT Lety. Romano džaniben 2022 (27), č. 2, s. 55–90. 5. (15.3.)Přístupy k antropologickému výzkumu mezi Romy: Projekt „Monitoring rómskych osád“ (Markéta Hajská)
Četba: - Kužel, Stanislav a kol. (2000). Terénní výzkum integrace a segregace: týmový monitoring situace obcí s romskými sídly v SR a studentské výzkumy v ČR : sborník výsledků česko - slovenského pracovního semináře Stacionární terénní výzkum romské problematiky v Čechách a na Slovensku, 13.-15. dubna 2000 v Nečtinech Plzeň- Cargo Publishers. - Jakoubek, M. – Poduška, O. (2003). Romské osady v kulturologické perspektivě, Brno - Doplněk. - Jakoubek, M. – Hirt, T. (2008). Rómske osady na východnom Slovensku z hľadiska terénneho antropologického výskumu. Zborník vybraných výsledkov projektu Monitoring situácie rómskych osád na Slovensku 1999 – 2005. Bratislava – OPS. 6. (22.3.)Kombinace metod a přístupů (nejen) sociální antropologie a sociolingvistiky: Dlouhodobý sociálně antropologický výzkum v „Borovanech“ (Markéta Hajská) Četba: - Garafanca (2005). Demythologising language alternation studies:conversational structure vs. Social structure in bilingual interaction. Journal of Pragmatics 37, s. 281–300. Dostupné z: www.sciencedirect.com. [cit. 19. 4. 2018]. - Garcia, O. (2010). Languaging and Ethnifying. In: Fishman, J.A., García, O. (eds)(2010): Handbook of Language and Ethnic Identity. Disciplynary and Regional Perspectives. Vol.1. Oxford: Oxford University Press, s. 519-534. - Hajská, Markéta. (2018). Hranice jazyka jakožto hranice etnické identity. Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku. (Language borders as borders of ethnic identity: Language use and ethnic categorisation among Eastern Slovak Vlax Roma.) Disertační práce. Praha: FF UK, KSES. - Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (2013). Úvahy o etnografii: od dogmatu k heterodoxii. In: Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (eds.). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Slon, s. 7-35. 7. (29.3.)Výzkum jazykové vitality romštiny (Pavel Kubaník)
Četba: Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101-110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913
Další čtení: - Kubaník P., Sadílková H. aj. Červenka. 2013. The competence in and the intergenerational transmission of Romani in the Czech Republic. In. Schrammel-Leber, Barbara & Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting of the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Grazer Romani Publikationen 2. Graz: Grazer Linguistische Monographien, 61-80.
- Hübschmannová, M. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). In. Slovo a slovesnost 3, s. 328-336. 8. (5.4.) Výzkum romského dětství. Jazyková socializace (Pavel Kubaník)
Četba: Corsaro, W. A. 2005. Studying Children and Childhood. In: Corsaro, W. The Sociology of Childhood. Second edition. Thousand Oaks: PineForge Press, 45-58.
Další čtení: Kubaník P. 2017b. Pohledy na výchovu a dětství v romských rodinách. Úvod k tematickému dvojčíslu Romano džaniben. Romano džaniben 24 (1): 5-12 9. (12.4.)Lingvistický terénní výzkum romštiny (Michael Beníšek)Četba a materiály:Dixon, R. M. W. Field linguistics: a minor manual. Sprachtypologie und Universalienforschung 60 (1): 12-31.Matras, Y., White, Ch., Elšík, V. 2009. The Romani Morpho-Syntax database. In: The Use of Databases in Cross-Linguistic Studies. Berlin: De Gruyter Mouton, 329-362. 10. (19.4.) Terénní výzkum a romské umění (Jan Červenka)
Četba a materiály: - Radostný, Lukáš 2004: Několik poznámek k hudebnímu životu v prostředí romských osad na východním Slovensku, In: Budil, Ivo T. a Horáková, Zoja (eds.): Antropologické symposium III. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004: s. 256-264 - Katalogy sbírek MRK Brno - Hajská M.: The presentation of social status on a social network : The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 2019, č. 29: s. 123-158 + nepublikovaná obrazová příloha 11. (26.4.)Dvojí (trojí) komplexita romistického terénního výzkumu (Jan Červenka)
Četba: - Uhlová, Saša; Bořkovcová, Máša 2000: Jak nás vidí Romové v osadách. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 262-266. - Červenka, Jan 2000: Úloha romistiky při poznávání Romů. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 267-270. - Červenka, Jan 2006: Dialektní specifika severocentrální romštiny ve středoslovenských oblastech Kysuce, Turiec a Liptov. Praha: Signeta. Kapitolky 0.0.3 - 0.1 (s. 11-18) a 0.3 (s.25-27) + velmi orientačně příloha (s.113-263) - Kubaník, Pavel; Červenka, Jan; Sadílková, Helena. 2010. Romština v České republice - předávání jazyka a jazyková směna. Romano džaniben 17 (2): s 11–40 (na tuto hodinu ovšem četba pouze kapitolky 2.1 (s.17-19), viz: https://www.dzaniben.cz/files/1a106a8360706ed0cec95f9e78f5c076.pdf 12. (3.5.)Další osud terénních dat, další život výzkumu (Jan Červenka)Četba a materiál: viz četbu k sociolingvistickým výzkumům romštiny a monitoringu romských osad. 13. (10.5.)Plánování vlastní terénní stáže
Předmět prezentuje a diskutuje různé přístupy k terénnímu výzkumu v romistice. Na příkladu konkrétních výzkumů a osobní zkušenosti s jejich vedením a realizací představuje různé disciplinární a multidiscipilární přístupy, jejich výhody a úskalí.
Hodiny věnované perskepetivě jednotlivých disciplín, v rámci nichž je romistický výzkum dominantně realizován, poskytnou přehled a prostor pro debatu týkající se různých fází výzkumu od přípravy a plánovaní výzkumu, včetně adaptace metod výzkumu pro konkrétní situaci, přes sběr dat a jejich zpracování až po jejich prezentaci. Dotýkat se budou ovšem i dalších aspektů realizace romistického výzkumu včetně etiky.
Disciplinárně kurz pokrývá lingvistiku, sociolingvistiku, antropologii, dějiny a folkloristiku. Kurz nabízí hlubší vhled do reality plánování a realizace výzkumu, na jejichž základě vznikají mimojiné akademické texty.
Dává tak nahlédnout za texty, se kterými studenti běžně pracují spíše jako se součástí zadané četby,a připravuje je na realizaci vlastního romistického výzkumu s terénní komponentou.