. Polská literatura na přelomu 80. a 90. let, hlavní vývojové tendence po r. 1989. Kam směřuje polská literatura? Aneb literatura v diskusi
? ?Literární život? současného Polska (časopisy, vydavatelství, významné instituce, literární ceny), současná literární kritika
? Dědictví PRL-u: boření starých mýtů (Tadeusz Konwicki: Czytadło; Jerzy Pilch: Spis cudzołożnic; Janusz Rudnicki) a budování nových (Olga Tokarczuk)
? Návrat k epické románové tradici (Wiesław Myśliwski: Widnokrąg)
? Renesance fabule: vzorce populární prózy, hra se žánry v nové polské próze (Tadeusz Konwicki: Bohyň, Antoni Libera: Madame, Olga Tokarczuk: E. E.)
? Distance od fabule ? neepický model prózy: dílo Magdaleny Tulli
? ?Literatura małych ojczyzn?: Andrzej Zawada: Bresław; Piotr Szewc: Zagłada vs. Gdańsk Stefana Chwina
? Andrzej Stasiuk: od mýtu k patologii, od haličské vykloubenosti času k autobiografii
? Postmoderní silva rerum (Czesław Miłosz: Miłoszova Abeceda, Pejsek u cesty; Manuela Gretkowska: Kabaret metafizyczny; Andrzej Stasiuk: Dukla)
? Postmodernismus po polsku: hra s fikcí a metafikcí (Darek Foks: Svatební pizza; Tomek Tryzna: Panna Nikt; Jerzy Sosnowski; Marek Bieńczyk)
? ?Mediální realismus?: vratký status skutečnosti. O próze Sławomira Shutyho, Daniela Odiji či Wojciecha Kuczoka
? Jazykový experiment: Dorota Masłowska (Červená a bílá, Paw królowej)
? Léčba šokem: Chlípnice Michała Witkowského
? Moderní polské drama: Michał Walczak, Pobavme se o životě a smrti ? Nová polská dramatika (Ingmar Villqist ad.)
Cílem semináře je na příkladu konkrétních textů představit polské literární dění po roce 1989, zásadní vývojové tendence i nejzajímavější fenomény současné polské literatury, především prózy. Částečná pozornost bude věnována ale např. i modernímu polskému dramatu. Výběr témat i analyzovaných textů zčásti reflektuje u nás dostupnou překladovou literaturu (semináře se tedy nemusejí obávat ani studenti prvního ročníku), ale měl by představit i literaturu v českém prostředí méně známou.
Níže uvedený základní okruh témat je vstupním návrhem, konečný výběr textů projde redukcí a bude záviset i na zájmu studentů.