1. téma
Exkurz do Slovanské očisty
Anotace: Osobní motivace přednášejícího. Vznik zpěvu Acheron. Úvodní sonety zpěvu Acheron - hříšníci a hříšnice ve slovanském purgatoriu
Předpokládané znalosti: Sonety zpěvu Acheron č. 518-536. povinná četba na přednášku a seminář (vydání Slávy dcery ve Vídni z roku 1852 - jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 2. téma
Exkurz do Slovanského pekla 1.
Anotace: Výstavba a cykly Slovanského pekla. Zmapování historických osobností a jejich činů, které si zasloužili pekelná muka. Pohled na slovanské, německé, uherské a evropské dějiny očima básníka a historika.
Předpokládané znalosti: Sonety zpěvu Acheron č. 537-585 (vydání Slávy dcery ve Vídni z roku 1852 - jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 3. téma
Exkurz do Slovanského pekla I1.
Anotace: Výstavba a cykly Slovanského pekla. Zmapování historických osobností a činů, které si zasloužili pekelná muka. Pohled na slovanské, německé, uherské a evropské dějiny očima básníka a historika.
Předpokládané znalosti: Sonety zpěvu Acheron č. 586-622 (vydání Slávy dcery ve Vídni z roku 1852 - jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 4. téma
Fungování emblematického zákoníku trestu
Anotace: Národnostní mapa potrestaných Slovanů, Němců, Maďarů, Francouzů, Angličanů.
Předpokládané znalosti: jako na minulé hodině 5. téma
„Slovænský Goethe” v Uhrách. Emblematický zeměpis, národopis, počasí.
Anotace: Kollár jako „slovænský Goethe”. Žánrová rozmanitost Kollárovy tvorby, rozšíření vydání Slávy dcery a rozvoj emblematického zeměpisu, národopisu, počasí atd. v tvorbě básníka, kazatele a spisovatele.
Předpokládané znalosti: jako na minulé hodině a vydání Básní z roku 1821, Slávy dcery z let 1824, 1832, 1845 a 1852 6. téma
Topos Slavie - jeho původ a vytunelování kulturního dědictví
Anotace: Biblické a humanistické předobrazy toposu Slavie, přetvoření toposu v obraz emblematické slovanské ženy. Přežívání a využití toposu dle národních potřeb.
Předpokládané znalosti: Předzpěv ze Slávy dcery 7. téma
Ženy a Kollár
Anotace: Mýtus Míny, Kollárův vztah k ženám v soukromém, církevním a společenském životě. Casanova nebo Savonarola?
Předpokládané znalosti: Ján Kollár: Památka dobrodincům…( jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 8. téma
Dobré vlastnosti národu slovanského
Anotace: Analýza dvojité kázně na základě historických předobrazů
Předpokládané znalosti: Ján Kollár: Dobré vlastnosti národu slovanského. In: Kollár: Kázně a řeči Pro studenty se znalostí maďarštiny Horváth István: Az magyaroknak… …( jejich plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 9. téma
Byl Kollár dobrý nebo špatný filolog?
Anotace: Kollár se po celý svůj svého život nepřetržitě zabýval slovanskou filologií, sbíral prameny a informace o Slovanech. Skončil jako profesor Vídeňské univerzity. Hodnocení jeho filologické činnosti v dobových poměrech.
Předpokládané znalosti: Ján Kollár: Vysvětlivky k Slávy dceři. Texty k sonetům, které budu určeny během semestru. …( jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 10. téma
Koncepce slovanské vzájemnosti - lék proti germanizačním a maďarizačním snahám?
Anotace: Národnostní poměry v pešťské evangelické církvi. Kollár se pokusil v plné míře využít kartu slovanské vzájemnosti jako alternativu vůči germanizaci a maďarizaci.
Předpokládané znalosti: Ján Kollár: Slovanská vzájemnost …( jeho plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 11. téma
Osobní a národní exodus Kollára
Anotace: Exodus jako důležitý fenomén Kollárova života a tvorby na základě Pamětí z mladších let života, Cestopisu, Staroitalie slovanská
Předpokládané znalosti: Paměti, Cestopis do Horní Italie, Staroitalie slovanská …( jich plné určení je v seznamu povinné literatury na konci sylabu) 12. téma
Prohřešky literárních vědců - aneb proč si literární věda zatím netroufla na monografii o Kollárovi?
Anotace: Analýza metodologických, filologických a politicko-společenských prohřešků české a slovenské literární vědy ve souvislosti s Kollárem a jeho tvorbou.
Předpokládané znalosti: Studie významných a méně významných autorů (texty budou určeny během semestru) 13. téma
Prezentace a obhajoba vlastních seminárních prací
Obrozenecké myšlenky o národě dodnes ovlivňují myšlení moderního středoevropského člověka. Hlavním tématem kombinované výuky (přednášky i semináře) je zasvěcení studentů do mechanismu vytváření, fungování a rozvoje národní identity Čechů a dalších středoevropských národů začátkem 19. století a otázka, jaké její znaky a pozůstatky se dají vykázat i dodnes. K tomuto účelu slouží život a dílo Jána Kollára jakožto emblematické osobnosti českého a slovenského národního obrození. Pohledy do pekelných sonetů Slávy dcery zasvětí studenty do temného světa doby národního obrození. Kurz se zabývá například problematikou, jakou roli hrála imaginace v tvorbě tohoto básníka a filologa, jaké slovanské a neslovanské kořeny a předobrazy má emblematická figura
Slávie, jakou metodou vytuneloval Kollár trezor uherské kultury k vytvoření toposu „holubičího národa slovanského”, jaký měl vliv na ženy a ženskou společnost, jaký byl jeho osobní charakter. Kollár jako básník a filolog bude zařazen do slovanského a evropského literárního a vědeckého kontextu.
Analýzy autorských textů budou v rámci semináře probíhají v kulturněhistorických souřadnicích a kombinovanou metodou kritiky textů, fenomenologie, psychologie atd.