1. Chicagská škola: výzkum města (R. E. Park, E. Burgess), humanistická sociologie (W. Thomas, F. Znaniecki),
2. symbolický interakcionismus (G. H. Mead, H. Blumer).
3. Sociologie vědění (M. Scheler, K. Mannheim).
4. Kritická teorie frankfurtské školy I. (M. Horkheimer a T. W. Adorno).
5. Kritická teorie frankfurtské školy II. (H. Marcuse, E. Fromm).
6. Počátky fenomenologické sociologie (A. Schütz).
7. Neopozitivismus (G. A. Lundberg).
8. "Velká teorie" v pojetí P. A. Sorokina a G. Gurvitche.
9. Historická sociologie I.; civilizační teorie Norberta Eliase.
10. Historická sociologie II.; koncepce historického vývoje a nacionalismu Ernsta Gellnera.
11. Kritika totalitarismu I. (H.Arendtová,).
12. Kritika totalitarismu II. (R. Aron versus J.-P. Sartre).
13. Kritický racionalismus (K. R. Popper).
Výklad je v jednosemestr álním kurzu koncipován tak, aby tematicky pokrýval látku, jejíž rozsah je z jedné strany vymezen návazností na předchozí výuku Dějin sociologie a z druhé strany je ohraničen tím, že na něj obsahově navazuje předmět Současná světová sociologie. Kurz proto nepokrývá problematiku sociologie 20 století v celém rozsahu, nýbrž se zaměřuje pouze na vybraná témata (chicagská škola, sociologie vědění, kritická teorie frankfurtské školy, fenomenologie, neopozitivismus, pokusy o tvorbu velké teorie, historická sociologie, kritika totalitarismu, kritický racionalismus).