1. Pojetí metodologie a její výuky. Znaky vědeckého poznání. Úloha individuální sociální zkušenosti a sociologické imaginace. Paradigma normální vědy.
2. Problémová situace a zadání výzkumu. Sociotechnická funkce výzkumu, výzkum jako zdroj sociální informace a praktických doporučení.
3. Druhy výzkumu a typy výzkumných strategií.
4. Cíle výzkumu. Hypotézy - jejich zdroje, typy a způsoby ověřování. Vztah teoretického a empirického poznání, jejich vzájemné zprostředkování. Meta-teoretické aspekty vědy.
5. Vymezení empirického výzkumu. Struktura výzkumu a jeho fáze. Pojem strategie. Úvodní projekt výzkumu a jeho náležitosti.
6. Metodologie a její struktura, základní otázky a kategorie. Deskripce, explanace, rozumění. Základní paradigmata empirického výzkumu (objektivistické, interpretativní).
7. Kvantitativní a kvalitativní metody. Nároky kvalitativního výzkumu, výhody a nevýhody. Smíšený design.
8. Přehled procedur empirického výzkumu (monografická, statistická, typologická, experimentální, historická).
9. Proces operacionalizace (identifikace a operacionalizace, taxativní a systémový přístup, problémy operacionálních definic, výběr ukazatelů).
10. Měření, druhy znaků. Validita a reliabilita, význam standardizace.
11. Studium dokumentů (kritika, klasifikace, kvalitativní a kvantitativní analýza). Obsahová analýza.
12. Statistické ukazatele. Metodologické problémy sekundární analýzy.
13. Problémy zkoum ání vývoje a změny – opakované, panelové a longitudinální výzkumy, limity průřezových analýz.