Seminář bude zaměřen na bližší seznámení s problematikou konstrukce a analýzy kvality standardizovaných otázek používaných v rámci dotazníkových šetření. V kontextu analýzy komplexní povahy situace dotazování bude představena oblast kognitivních přístupů v rámci metodologie sociálního výzkumu (Cognitive aspects of survey methodology). Studenti se dozví informace o psychologických aspektech situace dotazování, průběhu rozhovoru mezi tazatelem a respondentem, jejich vlivu na získané odpovědi a tedy také výsledky zkoumání. Budou seznámeni s nejdůležitějšími teoretickými koncepcemi kognitivních přístupů i hlavními metodami, které se v současnosti používají při konstrukci otázek a dotazníků a při posuzování jejich kvality. Speciální pozornost bude věnována nástroji Survey Quality Prediction, který se studenti naučí využívat pro přípravu a kontrolu kvality otázek. Výsledkem kurzu bude prohloubení znalostí a dovedností tvorby dotazníku výzkumného šetření.
Kurs je vhodný pro studenty od 3. ročníku bakalářského studia; minimálním předpokladem je předchozí absolvování kursu Sociologický výzkum 2: dotazníkové šetření.
Splnění atestace je možné do konce daného akademického roku.