Datum/Termíny
Téma
Osa diskuse
Prezentující 4.10.
Představení a organizace kursu
Podstata, vznik a historie Internetu 11.10.
Rozšíření a budoucnost Internetu: diskursy, technologie a politiky 18.10.
Teorie informační společnosti: Nový věk? 25.10.
Geografie a sociální distribuce Internetu, digitální propast 1.11.
Realita a virtualita: výzkum uživatelů Internetu a Internet jako nástroj sociologického výzkumu
(host: Mgr. Jan Podhajský) 8.11.
Sociabilita, virtuální komunity a sociální sítě 15.11.
Digitální generace (děti online - identita a socializace) 22.11.
Multimédia a interaktivní příslib: konec masmédií? 29.11.
Politika a e-government: internet jako nástroj demokratizace a občanské rezistence? 6.12.
E-konomika, Internet a organizace 13.12.
Internet osvobozující vs Internet jako vězení
Vinton Cerf, považovaný za jednoho z otců Internetu, přirovnal v roce 1998 jeho vynález k objevu ohně. Ač se toto přirovnání může zdát přehnané, tvrdit dnes, že Internet významně proměňuje dnešní společnosti a život v nich, by zřejmě bylo nošením dříví do lesa. Známky těchto proměn můžeme spatřit ve výrobě, práci, každodenní komunikaci, organizaci, kultuře, politice, zpravodajství, vědě, etc. Tyto bezprecedentní prom ěny vyvolávají řadu ekonomických, filosofických, psychologických, právních, etických a sociologických otázek.
Kurs Internet a společnost představuje základy sociologické reflexe Internetu. Studenti se zájmem o problematiku by v tomto kursu měli získat základní přehled o současných sociologických diskusích a poznatcích spojených se společenskou dimenzí rozšíření informačních technologií. Důraz bude kladen na aktuálnost, empirickou evidenci a zprostředkování sociologického pohledu na zkoumaná témata. Proto je kurs určen především studentům z řad magisterského a vyšších ročníků bakalářského studia. V rámci kursu budou studenti mít k dispozici segmenty datových souborů ze šetření Aktér 12-2011 a World Internet Project - Czech Republic 2005-2008. Výuka bude probíhat prostřednictvím kombinace přednášky, řízené diskuse, týmové práce a prezentace pozice k danému tématu na základě aktuálních odborných či empirických materiálů. Maximální kapacita kursu je vzhledem k povaze kursu omezena na 18 studentů.