Týden Název: Hlavní témata.
Poznámka / Otázky spojené s archivními rozhovory
Pov. a dop.četba 2. týden (28. 2. 2019)
Identita jako sociologické téma: Co je identita? Specifické rysy sociologického pohledu na identitu. Individuální, sociální, kolektivní identity (a jejich vzájemné vztahy).
(Základní informace o Archivu vizuální historie USC Shoah Foundation a jeho obsahu.)
Mlynář (2016) 3. týden (7. 3. 2019)
Identita jako konstrukt, proces a projekt: Identita z hlediska symbolického interakcionismu, sociálního konstruktivismu, postmodernismu. Vyjednávání identity.
Jak lidé v interakcích utvářejí a projevují identity? Lze v archivních rozhovorech nalézt nějaké (explicitně či implicitně) vyjádřené sociální a kolektivní identity?
Neisser, Handler 4. týden (14. 3. 2019)
Samostatná práce v IWitness: aktivita „‚Člověk není tím, čím se cítí‘: Identita jako volba a danost“
(Domácí práce – ne v CVHM.) 5. – 6. týden (21. a 28. 3.)
Identita a paměť: Identita a (kolektivní) paměť. Vzpomínání, zapomínání a připomínání.
Jak narátoři přeživší genocidu vysvětlují svou motivaci ke sdílení svých prožitků? Účastnili se nějakým způsobem připomínkových akcí nebo vzdělávání o problematice genocid?
J.Assmann, Mlynář (2018), Olick, Wertsch 7. týden (4. 4. 2019)
Identita a trauma: Trauma v psychologii; vyrovnání se s traumatem. Teorie kolektivního traumatu.
Jak zkušenosti z doby 2. světové války nebo genocidy ve Rwandě ovlivnily následný život narátora/narátorky? Jak se vyrovnával/a s traumatem?
A.Assmann 8. týden (11. 4. 2019)
Identita a vyprávění: ‘Narativní obrat‘ ve společenských vědách. Životní příběh, autobiografie a self. Narativní identita.
Jakým způsobem jsou identity narativně utvářeny a vyjádřeny v životních příbězích přeživších holocaustu a dalších genocid?
Maines, Ezzy, Eakin, Truc 9. týden (18. 4. 2019)
! NEKONÁ SE !
(Děkanské volno.) 10. týden (25. 4. 2019)
Narativní analýza: Různé metody analýzy vyprávění ve společenských vědách.
Příprava dat z orálně historických rozhovorů pro narativní analýzu. Praktikum základních metod narativní analýzy.
Hájek, Riessman, Labov & Waletzky, Elliott 11. týden (2. 5. 2019)
Samostatná práce v IWitness: „Vyprávění v rámci orálněhistorického interview: struktury a interakce“
(Domácí práce – ne v CVHM.) 12. týden (9. 5. 2019)
Identita a kategorizace: Členská kategorizační analýza jako vhled do jazykových prostředků konstrukce identity.
Členská kategorizace ve vyprávění pamětníků – postupy a praktická cvičení.
Schegloff 13. týden (16. 5. 2019)
Práce v CVH Malach pod vedením přednášejícího jako součást přípravy zápočtové práce. Diskuse, dotazy, konzultace.
(Předmětem zápočtové práce bude analýza 3 nebo více archivních interview v kontextu některého z témat sylabu.) 14. týden (23. 5. 2019)
! NEKONÁ SE !
(Odpadá.)
Slovo „identita“ je dnes skloňováno velice často a v různých souvislostech, ale při hlubším zamyšlení je zřejmé, že rozhodně nejde o neproblematický koncept. Co tedy v sociologické perspektivě „identita“ znamená? Jaké různé dimenze a významy nese? Z jakých společenských činností se rodí a jak je sociálně udržována?
Cílem našeho kurzu bude právě prozkoumání pojmu identity v různých kontextech a z hlediska různých přístupů. Hlavní důraz bude kladen na souvislosti identity s kolektivní pamětí a narativitou (vyprávěním). Metodologicky se zaměříme na téma sekundární analýzy kvalitativních dat (orální historie) s využitím metod narativní analýzy, členské kategorizační analýzy a dalších postupů.
Zdrojem dat bude Archiv vizuální historie USC Shoah Foundation, který je na UK plně přístupný v rámci Centra vizuální historie Malach, kde bude celý kurz probíhat (Malostranské nám. 25, budova MFF UK, 1. patro, viz https://ufal.mff.cuni.cz/malach). Audiovizuální nahrávky archivních rozhovorů budeme během kurzu průběžně využívat pro empirické praktikum a k ilustraci různých sociálních, lingvistických a narativních prostředků utváření a uplatňování identit. Využijeme i on-line platformu IWitness (http://iwitness.usc.edu).
Pozor, vzhledem k prostorové kapacitě CVH Malach je počet účastníků kurzu omezen (12 osob).