1. Organizace kurzu a koncept volebního modelu
2. Mýlí se předvolební průzkumy? (USA 2016, UK 2015, Druhy chyb)
3. Reprezentativita souboru a vážení dat 1 - sociodemografika
4. Reprezentativita souboru a vážení dat 2 – minulé volební chování
5. Určování volební účasti 1 – záměr volební účasti
6. Určování volební účasti 2 – využití dalších proměnných
7. Určení volebního rozhodnutí 1 – váhající voliči, volební potenciál, volební mapa
8. Debata s Janem Herzmannem
9. Určení volebního rozhodnutí 2 (imputace nerozhodnutých voličů) a alternativy volebních modelů (wisdom of crowds, big data, Twitter, ekonometrické modely)
10. Debata s Michalem Sirovým
11. Otázka vlivu předvolebních výzkumů na voliče
12. Rezervní hodina
13. Rezervní hodina
Pre-election polls have repeatedly become the target of criticism for their inaccuracy and the possible influence on public opinion. The unexpected results of the 2016 US presidential election, the British referendum on leaving the EU and the British election in 2015 caused an increase in this criticism.
The course aims to introduce the methodology of pre-election polls and show their real possibilities and limitations. Within the course, students will practically try the construction of various variants of pre-election polls and at the same time, some more advanced techniques of data analysis (calculation of confidence intervals, construction of weights, data imputation, a transformation of variables to observations etc.).
In the second part of the course, we will discuss the social role of pre-election polls and some of their possible alternatives will be presented(wisdom of crowds, big data, betting markets etc.).