Charles Explorer logo
🇨🇿

Srovnávací gramatika I

Předmět na Filozofická fakulta |
ASJ500006

Sylabus

Beekes, Robert S.P. Comparative Indo-European linguistics. An introduction. Amsterdam (: John Benjamins) 1995.

Vavroušek, Petr, O rekonstrukci praindoevropštiny, Praha (: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze) 2007.

Vavroušek, Petr, Glosář praindoevropštiny, Praha (: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze) 2007.

Daniels, Peter T. “Scripts of Semitic Languages. In: Robert Hetzron (ed.), Semitic Languages. London 1997, 16-45.

Kienast, Burkhart Historische Semitische Sprachwissenschaft. Wiesbaden (: Harrassowitz) 2001, 641 s.Fortson, Petráček, Karel Úvod do hamitosemitské (afroasijské) jazykovědy I, II. Praha 1989, 534 s.

Szemerényi, Oswald, Einführung in die vergleichende Sprachwissenschaft, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1990.

* Další literatura:

Benjamin. 2004. Indo-European language and culture: an introduction. Malden, Mass. (: Blackwell Publishing).

Hetzron, Robert (ed.), The Semitic Languages. London, New York (: Routledge) 1997, 572 s.Lehmann, Winfred. Theoretical Bases of Indo-European Linguistics. London: Routledge. 1996.

Meier-Brügger, Michael, Indogermanische Sprachwissenschaft. 7. völlig neubearbeitete Auflage unter Mitarbeit von Mathias Fritz und Manfred Mayrhofer. Berlin - New York (: de Gruyter) 2000.

Tichy, Eva, Indogermanistisches Grundwissen für Studierende sprachwissenschaftlicher Disziplinen. Bremen (: Hempen) 2000.

Anotace

Předmět shrnuje současný stav poznání indoevropského a semitského prajazyka. Jedná se tedy nejprve o seznámení s teoretickými koncepty a názvoslovím indoevropeistiky a semitistiky včetně uvedení do klasifikace daných jazykových rodin.

Následuje seznámení s rekonstruovanou fonologií obou prajazyků a jejich předstadií, východisky jejich rekonstrukce v jednotlivých starých jazycích a vývoj těchto jazyků až po nejstarší (klasické) doklady. Důraz bude kladen na vývoj té jazykové větve, již si student zvolil jako hlavní jazykový kurs studia.

Cílem je zajistit, aby student byl schopen z perspektivy indoevropského či semitského prajazyka analyzovat a srovnávat jednotlivé jazykové větve.