Úvod. Princezna na hrášku (Prindsessen paa Ærten)
Recepce Andersenových pohádek v Čechách. Milenci (Kærestefolkene)
Baggesen a dvojí artikulace Andersenových pohádek. Pohádka jako žánr pro děti. Křesadlo (Fyrtøiet)
Umění nevyprávět příběh: Ole Zavřiočka (Ole Lukøie). Palečka (Tommelise).
Biedermeier a romantismus: Iduščiny květiny (Lille Idas Blomster). Zvon (Klokken). Slavík (Nattergalen). [Dag Heede: „Hvem ringer ‘Klokken’ for? En analyse af et H.C. Andersen-eventyr”]
Metafikční komentáře. Límec (Flipperne). Loutkář (Marionetspilleren)
Ďábelský autoportrét: Stín (Skyggen). (Chamisso: Podivuhodný příběh Petra Schlemihla) [Johan de Mylius: „Skyggen i ny Belysning“. Jacob Bøggild: „Skygger fra ‚Skyggen‘ i H. C. Andersens eventyr og historier“]
Realismus, naturalismus. Děvčátko se sirkami (Den lille Pige med Svovlstikkerne). Látací jehla (Stoppenaalen). Nebyla k ničemu (Hun duede ikke)
Ošklivé kačátko (Den grimme Ælling) vs. Henrik Pontoppidan: Ørneflugten.
Negativní bildungsroman. Pastýřka a kominíček (Hyrdinden og Skorsteensfeieren). Smrček (Grantræet). Hrdlo láhve (Flaskehalsen).
Labutí píseň pohádkového žánru aneb jako literární manifest. Tante Tandpine. Sněhulák (Sneemanden)
Malá mořská víla (Den lille Havfrue). Různé interpretační možnosti. Ulla Thomsen: A Structuralist Approach. In: „Splash“. Six Views of „The Little Mermaid“; Pil Dahlerup: „The Little Mermaid“ Deconstructed. Sabrina Soracco: A Psychoanalytic Approach. závěr
V semináři rozebereme Andersenovu pohádkovou a povídkovou tvorbu. Cílem kurzu bude obeznámit se s charakterem Andersenových textů formou pozorného čtení a přitom například hledat vlivy romantismu i případné realistické prvky v Andersenových krátkých prózách. Společně bychom měli lépe pochopit Andersenův novátorský přístup k tomuto žánru pohádky.
Předpokladem pro udělení zápočtu je nejméně 70 % aktivní účast na semináři. Za kurz lze po dohodě získat i vyšší kreditovou dotaci: pro získání 5 kreditů je nutné vypracování seminární práce o délce minimálně 6 NS.