I. Teoretická východiska didaktiky cizích jazyků:
Lingvistická východiska DCJ.
Pedagogická východiska DCJ.
Hlavní složky CJV.
Základní didaktické kategorie.
Didaktické a metodické principy ve výuce.
II. Psychologická východiska DCJ.
Motivace. Poznávací mechanismy učení.
Jazykový transfer.
Interference.
Aplikace na španělštinu.
III. Cíle výuky cizím jazykům:
Komunikativní cíl. Vzdělávací cíl. Výchovný cíl.
Gradace a návaznost cílů.
Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.
IV. Metodické směry:
Nástin vývoje metod.
Metoda gramaticko-překladová.
Přímá metoda, zprostředkovací metoda.
Audio-orální a audio-vizuální metoda.
V. Metodické směry:
Funkčně-komunikativní metoda. ?Prahová úroveň?.
Současný stav a tendence.
Společný evropský referenční rámec.
VI. Obsah vyučování:
Výběr učiva, minimalizace.
Didaktické prostředky a postupy.
Obecná tematika. Odborná tematika.
Literárně umělecká tematika.
Reálie a lingvoreálie.
Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.
VII. Jazykové prostředky:
Slovní zásoba CJ.
Mluvnická stavba CJ.
Zvuková podoba CJ.
Psaná podoba CJ.
Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.
VIII. Řečové dovednosti:
Poslech s porozuměním.
Čtení s porozuměním.
Ústní projev.
Písemný projev.
Překlad a tlumočení.
Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.
IX. Typy a druhy cvičení:
Typologie cvičení.
Cvičení jazyková, předřečová, řečová.
Strukturní cvičení (různé druhy třídění).
Cvičení imitační, substituční, transformační, dialogická, navazovací.
Didaktické využití textu.
Jazykové hry.
X. Problematika jazykové chyby:
Příčiny jazykových chyb při osvojování španělštiny.
Identifikace, interpretace a korekce chyby.
Kritéria závažnosti chyb.
Oprava a odstraňování chyb.
XI. Kontrola, zkoušení, hodnocení a klasifikace:
Druhy a formy kontroly a zkoušení.
Testování jazykových znalostí a řečových dovedností.
Třídění testů. Zásady sestavování testů.
Hodnocení výsledků testů.
Domácí úkoly.
Zásady klasifikace.
XII. Vyučovací proces:
Obsah a rozsah výuky CJ se zřetelem ke stupni a druhu výuky.
Typy vyučovací hodiny CJ.
Struktura vyučovací hodiny.
Aktualizace učiva.
XIII. Příprava výuky:
Učební plán školy, celoroční rozvržení učiva.
Tematický plán.
Příprava na vyučovací hodinu.
Didaktická analýza učiva, výběr učiva.
XIV. Výuka španělského jazyka na českých školách.
Práce s českými, španělskými i dalšími zahraničními učebnicemi španělského jazyka.
Odborné publikace domácí a zahraniční, slovníky.
XV. Didaktické pomůcky a didaktická technika:
Druhy a funkce didaktických pomůcek.
Vizuální, auditivní a audio-vizuální pomůcky.
Jazyková učebna. Jazyková laboratoř.
Počítačové programy. Internet.
ZS 1/1
LS 1/1 Zk
Přednáška a seminář jsou zaměřeny na osvojení stěžejních teoretických vědomostí a praktických dovedností, nutných pro získání učitelské kvalifikace, a na přípravu budoucích pedagogů k absolvování praxe a optimálnímu výkonu profese. Hlavními tematickými okruhy jsou teoretická východiska didaktiky cizích jazyků a jednotlivé metodické směry, jazykové prostředky a řečové dovednosti, typy a druhy cvičení, problematika jazykové chyby (transfer, interference), Společný evropský referenční rámec pro jazyky a další otázky spojené s vyučovacím procesem.