Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika

Předmět na Filozofická fakulta |
ASP300055

Sylabus

I. Teoretická východiska didaktiky cizích jazyků:

Lingvistická východiska DCJ.

Pedagogická východiska DCJ.

Hlavní složky CJV.

Základní didaktické kategorie.

Didaktické a metodické principy ve výuce.

II. Psychologická východiska DCJ.

Motivace. Poznávací mechanismy učení.

Jazykový transfer.

Interference.

Aplikace na španělštinu.

III. Cíle výuky cizím jazykům:

Komunikativní cíl. Vzdělávací cíl. Výchovný cíl.

Gradace a návaznost cílů.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

IV. Metodické směry:

Nástin vývoje metod.

Metoda gramaticko-překladová.

Přímá metoda, zprostředkovací metoda.

Audio-orální a audio-vizuální metoda.

V. Metodické směry:

Funkčně-komunikativní metoda. ?Prahová úroveň?.

Současný stav a tendence.

Společný evropský referenční rámec.

VI. Obsah vyučování:

Výběr učiva, minimalizace.

Didaktické prostředky a postupy.

Obecná tematika. Odborná tematika.

Literárně umělecká tematika.

Reálie a lingvoreálie.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

VII. Jazykové prostředky:

Slovní zásoba CJ.

Mluvnická stavba CJ.

Zvuková podoba CJ.

Psaná podoba CJ.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

VIII. Řečové dovednosti:

Poslech s porozuměním.

Čtení s porozuměním.

Ústní projev.

Písemný projev.

Překlad a tlumočení.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

IX. Typy a druhy cvičení:

Typologie cvičení.

Cvičení jazyková, předřečová, řečová.

Strukturní cvičení (různé druhy třídění).

Cvičení imitační, substituční, transformační, dialogická, navazovací.

Didaktické využití textu.

Jazykové hry.

X. Problematika jazykové chyby:

Příčiny jazykových chyb při osvojování španělštiny.

Identifikace, interpretace a korekce chyby.

Kritéria závažnosti chyb.

Oprava a odstraňování chyb.

XI. Kontrola, zkoušení, hodnocení a klasifikace:

Druhy a formy kontroly a zkoušení.

Testování jazykových znalostí a řečových dovedností.

Třídění testů. Zásady sestavování testů.

Hodnocení výsledků testů.

Domácí úkoly.

Zásady klasifikace.

XII. Vyučovací proces:

Obsah a rozsah výuky CJ se zřetelem ke stupni a druhu výuky.

Typy vyučovací hodiny CJ.

Struktura vyučovací hodiny.

Aktualizace učiva.

XIII. Příprava výuky:

Učební plán školy, celoroční rozvržení učiva.

Tematický plán.

Příprava na vyučovací hodinu.

Didaktická analýza učiva, výběr učiva.

XIV. Výuka španělského jazyka na českých školách.

Práce s českými, španělskými i dalšími zahraničními učebnicemi španělského jazyka.

Odborné publikace domácí a zahraniční, slovníky.

XV. Didaktické pomůcky a didaktická technika:

Druhy a funkce didaktických pomůcek.

Vizuální, auditivní a audio-vizuální pomůcky.

Jazyková učebna. Jazyková laboratoř.

Počítačové programy. Internet.

Anotace

ZS 1/1

LS 1/1 Zk

Přednáška a seminář jsou zaměřeny na osvojení stěžejních teoretických vědomostí a praktických dovedností, nutných pro získání učitelské kvalifikace, a na přípravu budoucích pedagogů k absolvování praxe a optimálnímu výkonu profese. Hlavními tematickými okruhy jsou teoretická východiska didaktiky cizích jazyků a jednotlivé metodické směry, jazykové prostředky a řečové dovednosti, typy a druhy cvičení, problematika jazykové chyby (transfer, interference), Společný evropský referenční rámec pro jazyky a další otázky spojené s vyučovacím procesem.