1. „Otec hongkongského filmu“: Li Minwei a Lianhua yingye gongsi
2. „Největší životní událost“: Hu Shi a počátek moderního čínského dramatu
3. „Mouvements lyriques de l’âme“: Lu Xun a Yecao
4. „Smutečný vrba“: Dai Ailian a počátky moderního čínského tance
5. „Úpadek národa začíná úpadkem jeho uší“: Wang Guangqi a počátky čínské muzikologie
6. „Největší kontrarevoluční incident v Šanghaji“: He Luting a Případ Debussy
7. „Pro průzkumníky svět skýtá nekonečné možnosti“: Huang Rui a umělecké sdružení Xingxing
Předmět je zaměřen na obecný vývoj ve sféře moderního čínského umění a kultury v průběhu 20. století a usiluje o nalezení všeobecných trendů provázejících vznik nových uměleckých disciplín (např. hudební kompozice, moderní
činohra, moderní tanec, film apod.).
V rámci předmětu budou vždy nejprve představeny původní čínské texty (podle jazykové úrovně účastníků kurzu případně i anglické překlady) dotýkající se vybrané problematiky a následně bude jejich četba a rozbor doplněna o přednášku uvádějící daný text do dějinného a kulturního kontextu. Cílem není studium specifických odborných pojmů spojených s konkrétními uměleckými disciplínami či detailní rozbor jejich vývoje, ale snaha o posílení schopnosti studentů nacházet v daných textech souvislosti a spojitost s historickými milníky a kulturním vývojem obecně.
Předmět je určen bakalářským studentům sinologie a asijských studií. Podmínkou splnění předmětu je pravidelná účast na hodinách (maximálně 3 absence). Předmět je zakončen krátkým ústním pohovorem.