1) Proč se v Číně nevyvinula věda? 7.10. Ren Hongjun 任鴻雋 (1915): "Shuo Zhongguo wu kexue zhi yuanyin" 說中國無科學之原因, Kexue 1(1):8-13 14.10. Zhu Kezhen (1946): "Weishenme Zhongguo gudai meiyou chansheng ziran kexue" 為什麽中國古代没有產生自然科學, Dushu tongxun 122: 10-13. 2) Scientismus v Číně a jeho meze 21.10. Hu Shi 胡適 (1923): "Kexue yu renshengguan xu 《科學與人生觀》序", in Zhang Junmai 張君勱, Ding Wenjiang 丁文江 et al.: Kexue yu renshengguan 科學與人生觀, Jinan: Shandong jiaoyu chubanshe 1997: 9-25. 4.11. Zhang Junmai 張君勱 (1923): "Kexue zhi pingjia 科學之評價, in Zhang Junmai 張君勱, Ding Wenjiang 丁文江 et al.: Kexue yu renshengguan 科學與人生觀, Jinan: Shandong jiaoyu chubanshe 1997: 221-227. 3) Občanská společnost a věda 11.11. Anon. (1922): "Ben she shengwu yanjiusuo kaimu ji 本社生物研究所開幕記." Kexue 7(7):846-848. 18.11. Anon. (1923): "Zhongguo kexue she di ba ci nianhui 中國科學社第八次年會." Kexue 8(10): 1105-1113. 4) Spory o čínskou medicínu 25.11. Song Airen 宋愛人 (1933). "Kexue bu zu cun fei guoyi lun 科學不足存廢國醫論". Yi jie chunqiu 醫界春秋 85:17-19. 25.11. Zhang Ren’an 張忍庵 (1933). "Guo yi kexue hua 國醫科學化." Yi jie chunqiu 85:19. 2.12. Fu Mengzhen 傅孟真 [Fu Sinian] (1934). "Suo wei ‚Guo yi‘ 所謂『國醫』".
Da gong bao 大公報 5.8.1934. Viz http://www.douban.com/group/topic/7903280/. 5) Nobelova cena a její význam pro Čínu 9.12. Chen Jingquan 陈敬全 (2002). „Zhongguo keji jie jingying li Nuobeier jiang you duo yuan? – Cong Zhongguo keji jie jingying de siwei fangshi he siwi tese tanqi 中国科技界精英离诺贝尔奖有多远?—从中国科技界精英的思维方式和思维特色谈起“.
Ziran bianzhengfa tongxun 自然辩证法通讯 24(3):5-7. 9.12. Li Hongwei 李宏伟 (2007). „Zhongguo xueshu he jiaoyu: Cunzai wenti he jiuzhi zhi fang (ba). Cong Nuobeier jiang de renwen jingshen fansi woguo jiaoyu xianzhuang 中国学术和教育:存在问题和救治之方(八)从诺贝尔奖的人文精神反思我国教育现状”.
Ziran bianzhengfa tongxun 自然辩证法通讯 29(2)98-99. 16.12. Gong Renren龚刃韧 (2015). „Tu Youyou huo Nuo jiang kaowen Zhongguo keyan tizhi 屠呦呦获诺奖拷问中国科研体制”. FT Chinese 15.10.2015.
Předmět je koncipován jako doprovodný k semináři M4_13, je ho však možné absolvovat i samostatně. Budeme číst převážné časopisecké texty z první poloviny 20. století, s určitým podílem jednoduchého wenyanu.
Předmět není zaměřen primárně jazykově, proto texty budeme pouze překládat a diskutovat o jejich obsahu, použitých formulacích, intertextuálních a dobových odkazech apod.