Sylabus 1) 20. 2. Úvod (uvedení do pojmů, otázka jazyka)
„Čínský sen“ 2) 27.2. Historické souvislosti a klíčová témata (1895-1927)
Evoluce, sociální Darwinismus, pokrok 3) 7.3. Májové hnutí
Stará a nová Čína
(9.3. Čínský dokumentarista Zhu Rikun na FAMU) 4) 14.3. Sunjatsen
Tři ldové principy a Nový život 5) 21.3. KS Číny a utváření mechanismů moci v „Osvobozených oblastech“ 6) 28.3. Jen-an, kampaň a převýchova 7) 4. 4. Nové instituce vytvořené po roce 1949 nástroje propagandy a cenzury 8) 11.4. Politická mobilizační kampaň
Hnutí proti pravici 9) 18.4. Kulturní revoluce I 10) 25.4. Kulturní revoluce II 11) 2.5. Počátek reforem a hledání demokracie 1976 - 1979 12) 9.5. 1989, Masakr 13) 16.5. Ideologie a propaganda v ČLR dnes
Úběžníkem cyklu přednášek bude oficiální ideologie a kulturní ČLR nahlížená v perspektivě jejího vlivu na čínskou kulturu. Slovo „kultura“ v tomto předmětu chápeme v souladu s vymezením čínského slova wenhua, jak se užívá ve slovníku státní ideologie a byrokratického aparátu ČLR, tj. v úzkém smyslu jako různé oblasti umělecké
činnosti. Toto téma je vsazeno do širších historických souvislostí s cílem poukázat na klíčové otázky a témata, jež
Čína v ideologické rovině řeší od konce 19. století, a které vytvářejí rámec, v němž se utváří moderní čínská kultura
(vztah k Západu a k vlastní tradici, nacionalismus, národní charakter, svoboda, sociální spravedlnost, věda a pokrok atd.).
Relativně největší prostor bude věnován „Mao Zedongově teorii literatury a umění“ a její aplikaci v organizaci uměleckého života, včetně utváření základního společenského a mocenského rámce, v němž se po r. 1949 odehrává umělecká činnost v Číně. Dotýká se také problému svobody a cenzury, včetně možností, které poskytují nové podmínky tržního hospodářství a nové technologie (internet).
Ke zkoušce, která proběhne formou ústního pohovoru, studenti odevzdají písemnou práci na zadané téma v rozsahu 8–10 stran.