Zimní semestr:
1. Úvod do tematiky - pohádky, mýty a náš vztah k nim
2. Charakteristika žánru a jeho vymezení v rámci folklóru i literatury
3. Výklady původu a teorie šíření
4. Antropologické, historizující a religionistické výklady
5. Formalismus a strukturalismus
6. Psychoanalytické interpretace I.
7. Psychoanalytické interpretace II.
8. Hlubinně psychologický výklad I.
9. Hlubinně psychologický výklad II.
10. Fenomenologický výklad pohádek a mýtů
11. Etnogenetická teorie pohádek
12. Evolučně psychologický výklad pohádek
13. Shrnutí - přístupy k pohádkám a mýtům, jejich specifika, srovnání a využití
Zimní semestr:
Tématem předmětu je analýza folklorních slovesných útvarů jako znakových systémů, které lze - v rámci různých symbolických systémů - různým způsobem dešifrovat. Předmětem zájmu jsou zejména pohádky, s návazností na látky mytologické. V prvním semestru se studenti seznámí nejen se základními výklady původu těchto útvarů (teorie migrační, kosmologická atd.) a s metodami tohoto zkoumání (historická a filologická komparace apod.), ale zejména s různými přístupy interpretace - od přístupů historizujících, přes morfologickou analýzu (Propp), jungovské a freudovské interpretace
(von Franz, Bettelheim) a etnogenetickou analýzu (Bělíček) až k výkladům fenomenologickým (Heuscher) a k nejnovějším teoriím evoluční psychologie (Barash, Gotschall).
Letní semestr:
V průběhu druhého semestru budou studenti seminární (tj. částečně diskusní) formou aplikovat vybrané přístupy na rozbor konkrétního folklorního materiálu. Znamená to, že se na základě vlastního zájmu a výběru buď zaměří na určitý interpretační přístup, a skrze něj pak analyzují vybraný text, nebo budou na vybraném textu demonstrovat různost interpretačních přístupů; případně mohou provést srovnávací výkladovou analýzu určitého motivu či syžetu v širších mytologicko-kulturních souvislostech.Jak bylo výše řečeno, druhý semestr je koncipován jako seminář, zaměřený postupně na témata vybraná studenty dle jejich vlastního zájmu, formovaného v průběhu semestru prvního. Proto bude možné sylabus semestru sestavit až na jeho počátku, na základě výběru a formulování témat, a jejich smysluplného seřazení.
Předpokládám, že na každý seminář připadnou dvě, max. tři prezentace, přiřazené k sobě tak, aby to bylo tematicky výhodné či konfrontačně zajímavé.