Charles Explorer logo
🇬🇧

Social and Cultural Anthropology a+b

Class at Faculty of Arts |
ATK100015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Zimní semestr:

1. Úvod do tematiky - pohádky, mýty a náš vztah k nim

2. Charakteristika žánru a jeho vymezení v rámci folklóru i literatury

3. Výklady původu a teorie šíření

4. Antropologické, historizující a religionistické výklady

5. Formalismus a strukturalismus

6. Psychoanalytické interpretace I.

7. Psychoanalytické interpretace II.

8. Hlubinně psychologický výklad I.

9. Hlubinně psychologický výklad II.

10. Fenomenologický výklad pohádek a mýtů

11. Etnogenetická teorie pohádek

12. Evolučně psychologický výklad pohádek

13. Shrnutí - přístupy k pohádkám a mýtům, jejich specifika, srovnání a využití

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zimní semestr:

Tématem předmětu je analýza folklorních slovesných útvarů jako znakových systémů, které lze - v rámci různých symbolických systémů - různým způsobem dešifrovat. Předmětem zájmu jsou zejména pohádky, s návazností na látky mytologické. V prvním semestru se studenti seznámí nejen se základními výklady původu těchto útvarů (teorie migrační, kosmologická atd.) a s metodami tohoto zkoumání (historická a filologická komparace apod.), ale zejména s různými přístupy interpretace - od přístupů historizujících, přes morfologickou analýzu (Propp), jungovské a freudovské interpretace

(von Franz, Bettelheim) a etnogenetickou analýzu (Bělíček) až k výkladům fenomenologickým (Heuscher) a k nejnovějším teoriím evoluční psychologie (Barash, Gotschall).

Letní semestr:

V průběhu druhého semestru budou studenti seminární (tj. částečně diskusní) formou aplikovat vybrané přístupy na rozbor konkrétního folklorního materiálu. Znamená to, že se na základě vlastního zájmu a výběru buď zaměří na určitý interpretační přístup, a skrze něj pak analyzují vybraný text, nebo budou na vybraném textu demonstrovat různost interpretačních přístupů; případně mohou provést srovnávací výkladovou analýzu určitého motivu či syžetu v širších mytologicko-kulturních souvislostech.Jak bylo výše řečeno, druhý semestr je koncipován jako seminář, zaměřený postupně na témata vybraná studenty dle jejich vlastního zájmu, formovaného v průběhu semestru prvního. Proto bude možné sylabus semestru sestavit až na jeho počátku, na základě výběru a formulování témat, a jejich smysluplného seřazení.

Předpokládám, že na každý seminář připadnou dvě, max. tři prezentace, přiřazené k sobě tak, aby to bylo tematicky výhodné či konfrontačně zajímavé.