1. Románská kultura a její kořeny.
2. Materiální a symbolická báze gotické kultury, způsob života a životní styl v období gotiky. Mistr Vyšebrodsk ého oltáře a Hieronymus Bosch.
3. Zrození renesance jako nového typu kultury a životního stylu. Šíření humanismu a renesance v kontextu zámořských objevů. Renesanční obrat k vědě o člověku. Sandro Botticelli a Pieter Bruegel starší.
4. Manýrismus jako transformace vrcholné renesance v baroko. Životní styl a filosofie doby manýrismu. Manýrismus na dvoře Rudolfa II. El Greco a Antonio Allegri da Correggio.
5. Barokní kultura v kontextu náboženské transformace evropské společnosti, barokní dynamika versus barokní klasicismus. Od baroka k rokoku, ke galantní poezii a rozmarnému způsobu života. Peter Paul Rubens a François Boucher.
6. Kultura doby klasicismu jako návrat k řádu a harmonii antiky. Jean Auguste Dominique Ingres a Jacques-Louis David.
7. Romantismus jako autentické ztvárnění skutečnosti a sugestivní záznam emotivní zkušenosti. Eugéne Delacroix a Francisco José de Goya y Lucientes.
8. Prerafaelité jako syntetická kombinace realistického detailu, duchovního poselství, symbolického významu a literárního námětu. Dante Gabriel Rossetti a John Everett Millais.
9. Realismus jako pravdivé zachycení skutečnosti a odstup od subjektivity, poetizace a idealizace života. Gustave Courbet a Edouard Manet.
10. Impresionismus jako předzvěst moderní kultury. Pád tradičních uměleckých dogmat a hledání nové umělecké filosofie a výtvarné praxe. Reakce v podobě postimpresionismu. Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas a Eug?ne Henri Paul Gauguin.
11. Symbolismus a dekadence jako dekonstrukce soudobé morálky. Gustave Moreau, Fernand Khnopff, Félicien Rops a Aubrey Beardsley.
12. Od mytologizujícího historismu k secesi. Secese jako poslední univerzální sloh a její dopad na způsob života, užité řemeslo a uměleckou formu. Vliv japonského umění. Gustav Klimt a Renee Darwish Tiffany.
13. Od reality k metafyzické malbě a surrealismu. Paul Delvaux a Max Ernst.
14. Od moderny k postmoderně. Pop-art jako reflexe existenciální absurdity konzumní společnosti. Andy Warhol a Roy Lichtenstein.
15. Postmoderní dekonstrukce krásy. Fernando Botero Angulo a Lucian Freud.