1) Jak a proč zobrazujeme minulost? Jak a proč reprezentujeme plynutí času?
2) Co je to kolektivní vzpomínání? Jak vzpomínáme a jak zapomínáme?
3) Traumatické události a způsob jejich reprezentace ve vztahu ke kolektivnímu vzpomínání a identitě: teoretické modely paměti (Maurice Halbwachs, Pierre Nora, Aleida Assmannová).
4) Falzifikace vzpomínek: mezi fikcí, mýtem a mystifikací.
5) Mnichov 1938 v české vzpomínkové kultuře.
6) Protektorát a osvobození v české vzpomínkové kultuře.
7) Srpen 1968 v české vzpomínkové kultuře.
8) Typologie a archeologie vzpomínkových figur: jak se vzpomínalo v literatuře napříč staletími?
9) Místa paměti - typologie a archeologie: jak se vzpomínalo v literatuře napříč staletími?
Seminář se zaměřuje na analýzu, srovnání a interpretaci obrazů minulosti. Zohledňuje širokou škálu médií, jež mohou tato zobrazení zprostředkovat (literatura, film, fotografie, historiografie aj.).
Seminář se věnuje reprezentacím minulého jak v kontextu kolektivního vzpomínání (kulturní paměti), tak v kontextu osobních vzpomínek. Materiálově vychází především z českého kulturního prostoru.
Analýza a interpretace jednotlivých zobrazení usiluje jednak o postižení možných modů reprezentace (ve smyslu teorií Haydena Whitea), dále o aplikaci různých teoretických konceptů reprezentace (Michel Foucault, Louis Marin aj.) a také o uchopení fenoménu kolektivního vzpomínání (Aleida Assmannová). Nepůjde tedy "jen" o interpretaci možného významu jednotlivých literárních textů, fotografií či filmů (uzavřenou v jasně ohraničeném prostoru daného "textu"), ale též o reflexi odpovídajícího recepčního kontextu a možné společenské funkce zobrazování minulosti.
Osové téma budou představovat obrazy latentně traumatických událostí (v rámci kolektivní i osobní paměti) a možné způsoby jejich symbolického zprostředkování pomocí reprezentace. Seminář je dvousemestrální.